ew
Rozwój logistyki w regionie państw Grupy V4 wnosi nową jakość dla sektora transportu, czyni nasz region coraz bardziej konkurencyjnym - mówił podczas Forum Logistycznego państw Grupy Wyszehradzkiej (V4) minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Resort w poniedziałkowym komunikacie wyjaśnił, że wyzwania dla regionalnych firm transportowych realizujących przewozy towarowe oraz rządowe regulacje w obszarze transportu były głównymi tematami Forum Logistycznego Grupy Wyszehradzkiej (V4), które odbyło się w 21 czerwca w Budapeszcie.
"Rozwój logistyki w regionie państw Grupy V4 wnosi nową jakość dla sektora transportu. Czyni nasz region coraz bardziej konkurencyjnym. W tym kontekście kwestia swobody działalności firm przewozowych na rynku wewnętrznym UE jest bezdyskusyjna" - wskazał cytowany w komunikacie szef resortu infrastruktury.
Ministerstwo zwróciło uwagę, że z uwagi na systematyczny wzrost przewozów intermodalnych, czyli przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jeden rodzaj transportu, polityka transportowa Unii Europejskiej szczególnie akcentuje rozwój logistyki. Sukces całego łańcucha transportu zależny jest od właściwego funkcjonowania terminali, a w tym od ich zdolności przeładunkowej, rozwiniętego zaplecza, skomunikowania kolejowego oraz drogowego, kosztowej efektywności i zakresu oferowanych usług. W 2018 r. w Polsce przetransportowano koleją ponad 17 mln ton ładunków intermodalnych, co stanowi wzrost o 15,6 proc. rok do roku.
"Rozbudowa szlaków transportowych w jednakowym stopniu na osi wschód-zachód, jak i północ–południe stanowi klucz do konkurencyjności całego regionu V4. Temu przyświeca idea budowy szlaku Via Carpatia, usprawnienie korytarzy łączących porty Trójmorza, jak również prace nad liniami kolei dużych prędkości w państwach V4" – mówił Adamczyk.
W trakcie spotkania w Budapeszcie minister infrastruktury przedstawił plany rozwoju sieci drogowej w Polsce. Uchwalony przez rząd Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023 zakłada realizację ok. 2900 km autostrad i dróg ekspresowych. Docelowo długość dróg szybkiego ruchu w Polsce liczyć będzie około 7650 km, co ma znacznie ułatwić tranzyt przez Polskę dla ruchu międzynarodowego.
Ministerstwo poinformowało, że podczas Forum Adamczyk spotkał się z przedstawicielami rządu węgierskiego m.in. ministrem spraw zagranicznych i handlu Peterem Szijjartó, z którym rozmawiał na temat inicjatywy połączenia szybką koleją Warszawy i Budapesztu przez Bratysławę.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych