pc
Potencjał przewozowy jest w Polsce większy niż podał we wtorek GUS, ale żeby ten potencjał w pełni wykorzystać, potrzebne byłoby wsparcie branży transportowej przez rząd - powiedział PAP dyrektor departamentu transportu w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) Piotr Mikiel.
"Transport samochodowy jest póki co najbardziej elastyczną i skuteczną formą dostarczania towarów, a polskie firmy przewozowe są jednymi z najbardziej konkurencyjnych w Europie. I choć rośnie popyt na transport towarów, rosną też koszty. Szczególnie negatywnie odczuwane są koszty paliwa, które ograniczają naszą konkurencyjność" - powiedział dyrektor z ZMPD Piotr Mikiel, odnosząc się do wtorkowej informacji Głównego Urzędu Statystycznego, że "potencjał przewozowy transportu samochodowego zarobkowego wzrósł od początku roku o 15,1 proc".
"Paliwo jest największym kosztem w transporcie, dlatego gdyby rząd przystał na nasze postulaty o zwrocie akcyzy na paliwo, potencjał przewozowy polskich firm byłby kilkukrotnie większy niż ten, który podaje dziś GUS" - podkreślił ekspert.
GUS poinformował we wtorek, że "transportem samochodowym zarobkowym w październiku br. przewieziono prawie 27 mln ton ładunków, czyli o 20,8 proc. więcej niż przed rokiem. W okresie od stycznia do października br. przewieziono ponad 242 mln ton ładunków tj. o prawie 19 proc. więcej".
Dyrektor Mikiel podkreślił, że "wzrost potencjału przewozowego transportu samochodowego będzie się utrzymywał w następnych latach, bo ilość przewożonych towarów systematycznie rośnie". "Odbywać się to jednak będzie kosztem spadku rentowności firm transportowych, jeśli branża nie otrzyma wsparcia" - dodał.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych