Urząd marszałkowski w Olsztynie ogłosił nabór wniosków na dofinansowanie ze środków unijnych projektów związanych z rozwojem szlaków wodnych Wielkich Jezior Mazurskich, w tym budowę śluzy Guzianka II. Na takie inwestycje przewidziano ponad 23 mln zł.
Nabór ma umożliwić dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego pierwszego etapu inwestycji służących poprawie warunków żeglugi na Mazurach. Projekt realizowany będzie w trybie pozakonkursowym, dzięki tzw. preumowie, którą samorząd województwa podpisał w marcu z przedstawicielami stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, skupiającego 12 gmin i cztery powiaty. Plany przebudowy infrastruktury dróg wodnych, nabrzeży i portów znalazły się w strategii tego stowarzyszenia.
Blisko 23,6 mln zł dofinansowania ma zostać przeznaczone na budowę śluzy Guzianka II w Rucianem-Nidzie, nową kładkę dla pieszych nad Jeziorem Mikołajskim i przebudowę nabrzeża Jeziora Ryńskiego w Rynie.
"Dzięki ogłoszeniu naboru możemy złożyć wszystkie dokumenty, a potem podpisać umowy" - powiedział PAP burmistrz Mikołajek i przewodniczący zarządu stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 Piotr Jakubowski.
Jak dodał, kładka na przesmyku jezior Mikołajskiego i Tałty została oddana do użytku z końcem czerwca i teraz jego gmina czeka tylko na rozliczenie i zwrot poniesionych nakładów. Natomiast dwie pozostałe inwestycje mają być realizowane - jego zdaniem - w przyszłym roku.
Szczególnie ważna dla żeglarzy będzie budowa śluzy Guzianka II, łączącej jeziora Bełdany i Guzianka z Jeziorem Nidzkim. Istniejąca tam śluza została wybudowana w 1879 roku i jest w złym stanie technicznym. Modernizacja obiektu będzie wymagać całkowitego zamknięcia tego ważnego węzła komunikacyjnego.
Dlatego partner mazurskich samorządów - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie - planuje budowę tzw. Guzianki II, która przejmie ruch żeglugowy podczas remontu starej śluzy. To konieczne, bo w sezonie turystycznym przeprawia się w tym miejscu kilkaset jachtów i innych jednostek pływających dziennie.
W kolejnych dwóch etapach inwestycji na szlakach Wielkich Jezior Mazurskich zaplanowano przebudowę kanałów oraz nabrzeży jezior, basenu portu w Giżycku oraz śluzy i jazu w Karwiku, a także remont śluzy Guzianka I. Łączna wartość tych prac jest szacowana na ponad 181 mln zł, a przewidywane dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego ma sięgać ok. 154 mln zł
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych