Już dwadzieścia lat działa spółka Unity Line, operator promowy na linii Świnoujście - południowa Szwecja.
Unity Line czyli zjednoczone linie, zostały powołane przez dwie firmy armatorskie: Polską Żeglugę Morską i Euroafricę. Polska Żegluga Bałtycka zrezygnowała wtedy z wejścia do Unity Line, choć jej udział w przedsięwzięciu był planowany. Spółka należy dziś w stu procentach do PŻM.
Unity Line zarządza siedmioma promami. Cztery z nich należą do Polskiej Żeglugi Morskiej, a trzy do Euroafryki. W barwach Unity Line są takie jednostki jak Gryf, Galileusz, Jan Śniadecki, Kopernik, Polonia, Skania i Wolin. Są to promy samochodowo pasażerskie, niektóre z nich mogą przewozić wagony kolejowe. Jednostki pływają na linii Świnoujście-Ystad, a od 2007 roku również do Trelleborga.
Dwadzieścia lat temu na linię do Ystad wszedł też prom Polonia, jeden z najmłodszych statków pływających w barwach Unity Line. Dzięki inwestycjom, przewozy do Szwecji rosną cały czas - mówi Jarosław Kotarski, prezes Unity Line.
- W roku 2005 armatorzy przewieźli łącznie 150 tysięcy ciężarówek, dzisiaj jest to ponad 300 tys. samochodów ciężarowych. Na przestrzeni tych 10 lat to jest prawie 240 procent wzrostu - tłumaczy Kotarski.
W maju w Szczecinie odbędzie się wielka gala z okazji 20-lecia Unity Line. Przy Wałach Chrobrego zacumuje wtedy prawie 200 metrowy prom Wolin, który na swój pokład może zabrać jednorazowo 85 samochodów ciężarowych.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych