Paweł Kuś
Francuskie CMA CGM prowadzi negocjacje w sprawie zakupu Neptune Orient Lines (NOL). Singapurski armator kontenerowy został wystawiony na sprzedaż przez jego większościowego udziałowca – Temasek Holdings Pte.
CMA CGM już złożyła pierwszą ofertę za NOL, który jest wyceniany na 1,9 mld dolarów. Według niepotwierdzonych doniesień Francuzi nie mają wyłączności na składanie ofert – a zakupem singapurskiego armatora zainteresowany jest też A.P. Moeller-Maersk A/S. Duńczycy jednak mają być na wcześniejszym etapie negocjacji niż CMA CGM.
Według doniesień, nie ma co liczyć na szybką akwizycję. Powodem jest kryzys na rynku transportowym, który zniechęca armatorów do odważnych i drogich zakupów. A Temasek, państwowa spółka z Singapura, nie zamierza sprzedawać swoich 67 proc. udziałów po niskiej cenie. Przedstawiciele wszystkich stron odmówili komentarza w tej sprawie.
NOL powstał w 1968 roku i jest obecnie największą linią kontenerową w południowo-wschodniej Azji. Między innymi dzięki niej Singapur uzyskał status globalnego centrum przeładunkowego. Od 4 lat jednak armatorowi nie idzie tak dobrze. W tym czasie firma zanotowała aż 1,2 mld dolarów straty.
Singapurski przewoźnik to wciąż jednak łakomy kąsek dla CMA CGM. Francuzi chcą umocnij swoją pozycję trzeciego największego armatora kontenerowców na świecie i lepiej konkurować z liderami rynku: Maerskiem i Mediterranean Shipping Co. (MSC). Obecnie CMA CGM posiada 8,9 proc. udziałów w rynku. Akwizycja NOL-u dałaby kolejne 2,7 proc.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych