Stawki frachtowe na szlaku Azja – Północna Europa (w tym DCG) osiągnęły w zeszłym tygodniu najniższy wynik od czasu powstania indeksu Shanghai Containerised Freight Index, który bada zarobki kontenerowców na tej linii. Stawki spadły o kolejne 12,5 proc. (50 dolarów) i wynoszą teraz 349 dolarów za TEU. To już trzynasty kolejny spadek ich notowań.
Średnia stawek frachtowym w obecnym roku wynosi 820 dolary za TEU. W tym samym okresie w zeszłym roku ten wynik wynosił 1,147 dolarów, czyli aż o 40 proc. więcej. Spadek zaliczył także zarobki kontenerowców na trasie Szanghaj – Rotterdam – tak wynika z indeksu World Container Index, publikowanego przez agencję Drewry. Stawki na tej linii plasują się obecnie na poziomie 724 dolarów za TEU, o 66 proc. mniej niż w zeszłym roku.
Armatorzy kontenerowców wciąż jednak czekają na poprawienie się stawek w obecnym tygodniu. Nie wydaje się jednak prawdopodobne, aby ich zarobki wzrosły aż do 1 tys. dolarów za TEU, a tego spodziewają się firmy CMA CGM, Cosco, CSCL, Evergreen i MSC.
Spadek notują także inne szlaki handlowe. Zarobki kontenerowców zmalały między innymi na trasie Azja-Morze Śródziemne (o 11,9 proc.) i obecnie wynoszą 476 dolarów. To najniższy wynik od maja 2009 roku. Nie lepiej prezentują się stawki frachtowe na linii Azja - Zachodnie Wybrzeże USA, które spadły o 1,7 proc. do 1,596 dolarów za FEU (dwukrotność TEU). Z kolei o 1,5 proc. (57 dolarów) mniej zarobiły jednostki na linii Azja - Wschodnie Wybrzeże USA (ogółem 3,644 dolary za FEU).
Tak złe wyniki to efekt stałej nadpodaży tonażu nad popytem na usługi kontenerowców. Nie pomaga w tym także pojawianie się coraz większych jednostek tego typu. Eksperci zwracają też uwagę na alianse największych spółek żeglugowych, które wyniszczają mniejsze podmioty na rynku.
Rosja zarobiła na zbożu z okupowanych ukraińskich terytoriów ok. 1 mld USD
BCT bije swój nowy rekord w przeładunku na pojedynczym statku
Centrum Biurowe KOGA: Port dla Twojego biznesu
PKP S.A. prowadzi rozmowy ze Szwecją w sprawie uruchomienia morskiego korytarza transportowego
Pył węglowy z Portu Gdańsk wciąż uciążliwy. Trwają rozmowy władz miasta z zarządem
XI Dni Nowego Portu z Portem Gdańsk