PMK
Stawki frachtu za przewóz gazu LNG przez Atlantyk i Pacyfik wzrosły do 150 tys. dolarów na dzień dla jednostki o pojemności 160 tys. m3. To najlepszy wynik od 6 lat i o połowę wyższy niż w tym samym okresie zeszłego roku.
Wzrost stawek to wynik kilku czynników: większej podaży, transportu na dalsze odległości i przewidywanego wzrostu cen czarteru, co skłoniło spedytorów do podpisania długoterminowych kontraktów.
Tylko w roku 2018 zamówiono 33 nowe zbiornikowce do przewozu skroplonego gazu ziemnego. To ogromna różnica w porównaniu z latami poprzednimi. Cały poprzedni rok zamknął się z 17 zakontraktowanymi jednostkami a 2016 – z zaledwie 6. Tym samym, rynek statków do przewozu LNG jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się w sektorze morskim i wszystko wskazuje na to, że ta tendencja się utrzyma.
Rynek handlu gazem nieustannie się powiększa, koszt zakupu nowych jednostek jest stosunkowo niski a ceny frachtów - wysokie. Co więcej, popyt na LNG w Azji dynamicznie rośnie. Szczególnie w Chinach, w których popyt wzrósł aż o 50 % w pierwszej połowie tego roku.
W latach 2015-2020 wydobycie i obrót gazem ziemnym ma zwiększać się o 150 mln ton rocznie. Dla porównania, w latach 2010-2015 wzrost ten wynosił jedynie 20 ml ton na rok. Z tego wzrostu skorzysta cały sektor statków LNG.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych