Teesta Spirit, prawie 200-metrowy tankowiec, zabiera nas w niezwykłą podróż przez Kanał Panamski. Przeprawa rozpoczęła się w Balboa Anchorage, zakończyła wpłynięciem na wody Oceanu Atlantyckiego. Rejs po kanale trwał ponad 8 godzin, film niecałe 3 minuty.
Na filmie możemy oglądać m.in. podnoszenie statku w śluzach o ponad 25 metrów nad poziomem morza oraz przeprawę przez jedno z największych sztucznych jezior na świecie – Gatun, którego powierzchnia wynosi 425 m kw. Jezioro jest głównym źródłem wody dla śluz umożliwiających przejście statków przez kanał.
Każdego roku przez Kanał Panamski przeprawia się między 13 a 14 tys. statków. W tej chwili trwa budowa nowego kanału. Jak podają panamskie władze, stan realizacji prac szacuje się na 90 proc. W tej chwili montowane są śluzy. Ostatnie prace mają być wykonane najpóźniej w styczniu. Przy poszerzaniu kanału pracuje 10 tys. robotników. Inwestycja stworzy ok. 200-250 nowych miejsc pracy.
Kanał Panamski umożliwiał dotąd pływanie tylko mały kontenerowcom, do 5 tys. TEU nośności. Te statki są w tym momencie już nieopłacalne dla armatorów. Dlatego z nadzieją patrzą oni na rozbudowę, która pozwoli ich jednostkom o nośności 5,4-9,9 tys. TEU (łącznie 980 statków) oraz powyżej 10 tys. TEU (149 statków) przeprawienie się przez ten obiekt. Już tylko 157 statków (13 proc. floty globalnej) nie będzie w stanie przepłynąć przez instalację.
Większość jednostek poruszających się na szlaku Azja-Wschodnie Wybrzeże USA będzie przeprawiać się przez rozbudowany Kanał Panamski. Przy 18 węzłach pokonanie trasy z Szanghaju do Nowego Jorku zajmie raptem 24 dni, o 4 dni krócej niż szlakiem biegnącym przez Kanał Sueski.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych