pc
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach (RZGW) – administrator Kanału Gliwickiego – rozpoczął kolejny sezon nawigacyjny na tej drodze wodnej po zimowej przerwie. Przeprawa jednostek pływających przez śluzy kanału będzie możliwa siedem dni w tygodniu.
Kanał Gliwicki, nazywany również Górnośląskim, od lat 30. XX wieku łączy Górny Śląsk z Odrą. Dzięki sześciu śluzom na odcinku 41 km między Gliwicami a Kędzierzynem-Koźlem umożliwia żeglugę transportową i turystyczną. Powstał w miejsce starego Kanału Kłodnickiego. Droga wodna ma szerokość od 38 m do 41 m i głębokości do 3,5 m. Pokonanie różnicy wysokości 43,6 m na początku i końcu kanału umożliwia sześć śluz (o różnicy poziomów od 4,2 do 10,4 m).
Jednostki pływające wracają na wody kanału położonego w dolinie rzeki Kłodnicy po zimowej przerwie na początku kwietnia. Już obecnie śluzowanie odbywa się w dni robocze od godz. 6 do 22. Od 30 kwietnia aż do końca października przeprawa barek transportowych oraz mniejszych turystycznych statków i łodzi, podobnie jak w minionych latach, będzie możliwa siedem dni w tygodniu między godz. 6 i 22.
– To kolejny sezon nawigacyjny na wodach Kanału Gliwickiego, kiedy śluzowania będą odbywały się siedem dni w tygodniu. Oznacza to, że zwłaszcza latem, gdy zainteresowanie żeglugą jest największe, ta droga wodna będzie dostępna również w niedziele i święta – poinformowała rzeczniczka RZGW w Gliwicach Linda Hofman.
Przedstawiciele RZGW zaznaczają, że rozpoczynający się sezon żeglugowy będzie okazją do obejrzenia, jak zmieniają się zlokalizowane na kanale obiekty. Dwa lata temu zakończyła się modernizacja śluz Rudziniec i Kłodnica, w tym roku oddana do użytku zostanie śluza Dzierżno. Prace modernizacyjne będą kontynuowane na ostatniej śluzie kanału w gliwickich Łabędach. Roboty o podobnym zakresie rozpoczną się z kolei przy obiektach w Kędzierzynie-Koźlu – na śluzach Nowa Wieś i Sławięcice.
Modernizacja jest możliwa dzięki realizacji projektu „Modernizacja śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim na odcinku w zarządzie RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej – Etap II”. Całość prac, współfinansowanych przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, będzie prowadzona w taki sposób, by nie utrudniać żeglugi. Wartość inwestycji to ponad 110 mln zł.
Jak mówi Hofman, w tym sezonie mieszkańcy regionu i wszyscy korzystający z Kanału Gliwickiego będą mieli rzadką okazję, by zobaczyć śluzy – zwykle dostępne tylko od strony wody – również z lądu. Już w maju otwarta dla zwiedzających zostanie śluza Rudziniec. Wspólnie z obsługą obiektu będzie można przyjrzeć się z bliska maszynerii, która wprawia w ruch potężne wrota, poznać zasady działania urządzeń hydrotechnicznych, zaznajomić się z historią Kanału Gliwickiego czy wybrać się w rejs statkiem.
W poprzednim sezonie nawigacyjnym Kanał Górnośląski pokonało blisko 5 tys. jednostek pływających. Niecodziennym widokiem na tych wodach był wówczas „Major Sucharski” – statek szkoleniowy Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych