PMK
Dzięki użyciu obecnych technologii możliwa jest już teraz budowa promów nieszkodzących środowisku – twierdzi koncern Rolls-Royce.
Brytyjska firma razem z Color Line, Norledem i Norwegian Coastal Administration (NCA) utworzyła nowy projekt badawczo-rozwojowy mający za zadanie zbudować bezemisyjny prom. Na ten cel spółka otrzymała grant w wysokości 717 tys. dolarów.
Zero Emission Ferry ma stworzyć nowy system napędu elektrycznego, które nie tylko będzie wydajne, ale zapewni też stabilną nawigację i oszczędności. Będzie to zdecydowanie duże wyzwanie dla obu firm, ze względu na małą ilość miejsca na promach.
Koncerny chcą temu zaradzić przez stworzenie nowych rozwiązań przechowywania energii, ładowania i jej dystrybucji. Prace nad projektem już trwają i dwaj armatorzy (Norled i Color Line) spodziewają się stworzenia projektu jednostki nieemitującej żadnych zanieczyszczeń.
W zeszłym roku idea budowy promu elektrycznego powstała także w Polsce. Miałby on pływać po Zatoce Gdańskiej. Prom, który nosi nazwę Elec3city, robi duże wrażenie. Jego projekt przygotowało biuro projektowe Nelton z Pruszcza Gdańskiego, który oparł założenia na autorskim projekcie promu ZeroCat, który stworzyli dla Norwegów. ZeroCat, obecnie Ampere, pływa między fiordami Lavik i Oppedal.
Według wstępnych założeń, Elec3city ma mierzyć 80 m długości, będzie dysponował miejscem na 60-80 samochodów oraz około 200 pasażerów. Autorzy projektu zadbali również o cyklistów, do których dyspozycji będzie przygotowany parking dla rowerów. Prom ma być oszklony, tak aby pasażerowie mogli swobodnie obserwować otoczenie. Co najważniejsze, ma być przyjazny dla środowiska poprzez zastosowanie elektrycznego napędu, który będzie uzupełniony zainstalowanymi na górnym pokładzie ogniwami fotowoltaicznymi. Elec3city ma poruszać się z prędkością 14-16 węzłów. Dodajmy, że będzie to prom pełnomorski, z dobrą dzielnością, który będzie mógł pływać w każdych warunkach, co jest ogromnie ważne z punktu widzenia zapewnienia jego całorocznego funkcjonowania. Prom miałby wypływać z gdańskiego Nabrzeża Westerplatte i cumować w porcie wojennym w Helu.
Jak zapewniają autorzy projektu, sposobów na wykorzystanie tej jednostki jest mnóstwo. Chodziło im o stworzenie uniwersalnego środka transportu, który sprawdzi się także poza sezonem. Aby to było możliwe, projektanci położyli nacisk na modułową budowę pokładu Elec3city. Co pozwoli na zmienianie przestrzeni według potrzeb.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych