Niezawodność kontenerowców osiągnęła w I kwartale niski poziom 72,5 proc., o 10,4 proc. mniej niż w tym samym okresie w 2016 roku – wynika z badań agencji SeaIntel.
Na 10 głównych szlakach handlowych odnotowano spadek punktualności nawet o 17 proc., średnio 6,1 proc. więcej w poprzednim kwartale. Średni czas opóźnienia jednostek w stosunku do harmonogramu wyniósł 1,1 dnia.
Tylko jeden z przewoźników mogł pochwalić się punktualnością powyżej 80 proc. Był to tajwański Wan Hai z wynikiem 80 proc., który wyprzedził Hamburg Sud (78,3 proc.) i Evergreen (78,2 proc.).
Żaden z armatorów nie poprawił swojego wyniku z 2016 roku. Najmniejsze spadki zanotował Evergreen (4,2 proc.) i HMM (5,3 proc.). Na drugim końcu skali znaleźli się armatorzy MOL, PIL i Yang Ming ze spadkiem kolejno: 12,2, 11,5 i 10,4 proc.
Z kolei na szlaku Azja – Północna Europa i Azja – Morze Śródziemne spadek wyniósł kolejno 5 i 9,9 proc. Ogółem niezawodność kontenerowców na tych trasach wyniosła 75,4 proc. i 72,6 proc. Najlepiej na tych szlakach spisywał się armator Evergreen z wynikiem 81,2 proc., wyprzedzając Cosco z wynikiem 80,5 proc.
Mniejsza punktualność jednostek oznacza przeważnie mniejsze zarobki – ostrzegają eksperci z SeaIntel.
- Armatorzy, których kontenerowce punktualniej zawijają do portów, osiągają lepsze wyniki finansowe – wynika z raportu agencji.
SeaIntel badał, czy relatywna punktualność jest powiązana z wzrostem zysku. Korelacja została zbadana przez ostatnie 14 kwartałów u czołowych armatorów. Analitcy stwierdzili, ze takie powiązanie istnieje z 94,3 procentowym prawdopodobieństwem.
Oznacza to, że im punktualniejszy jest armator od swoich konkurentów, tym większe od nich notuje zyski. Badanie nie ujawniło jednak dokładnej przyczyny tej korelacji.
- Jednym z powodów może być fakt, że bardziej punktualni mają więcej lojalnych klientów. Inny powód to mniejsze koszta operacyjne u tych armatorów. Oczywiście korelacja może być też odwrotna – to lepsze zarobki armatorów mogą powodować większa punktualność – powiedział Alan Murphy, prezes SeaIntel.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych