PMK
Wysoki poziom złomowania i konsolidacja rynku przyczynią się do zwiększenia zysków armatorów tankowców w ciągu najbliższych kilku lat – wynika z raportu portalu VesselsValue.
Wraz ze wzrostem stawek frachtowych, starsze jednostki są usuwane i zastępowane nowymi statkami. Dotychczas w tym roku zezłomowano łącznie 59 zbiornikowców o łącznym tonażu 3,5 miliona dwt. Oznacza to znaczny wzrost rozbiórki tankowców w porównaniu do stycznia i lutego 2017 r., kiedy tylko sześć statków zostało sprzedanych do stoczni złomujących.
Złomowanie tankowców popadło w zastój w 2015 roku. Wpłynęły na to trzy kluczowe czynniki: silniejsze wyniki na rynku spot, niskie ceny oferowane przez nabywców w stoczniach recyklingowych oraz zwiększenie popytu na przechowywanie ropy po spadku jej ceny.
Niedawne wprowadzenie ograniczenia emisji CO2 w Chinach doprowadziło do wzrostu cen stali. Wpływ ten jest widoczny na globalnych rynkach stali, co ma wpływ na wartość, jaką płacą stocznię za tonę złomu. A ta wzrasta regularnie od połowy 2016 roku, a na subkontynencie indyjskim wyniosła ponad 400 dolarów za tonę.
Czwarty kwartał zeszłego roku okazał się rekordowym pod względem zezłomowanych jednostek od 2010 roku. Ogółem na żyletki trafiło 2,69 mln ton złomu pochodzącego z tankowców, co odpowiada 40 jednostkom.
Ogółem w zeszłym roku na żyletki trafiły 111 statki o łącznej nośności 11,2 mln dwt. Najwięcej wśród nich znalazło się aframaxów (20), dalej małych tankowców (13), VLCC i seuzmaxów (po 9) i na końcu panamaxów (5). Przeciętny wiek zezłomowanego tankowca wyniósł 24,9 lat.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych