Przyczyny zatrzymania prywatyzacji spółki Port Gdańsk Eksploatacja nadal nie zostały oficjalnie wyjaśnione. Skarb Państwa, posiadający większość głosów na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy, uniemożliwił w lutym zawarcie przez Mariner Capital Limited umowy nabycia akcji PGE od spółki Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. Maltańczycy zdecydowali się na interwencję u Ministra Skarbu.
W lutym pisaliśmy, że maltańska firma Mariner Capital Limited, która zaoferowała najwyższą cenę zakupu i poinformowała o gotowości zakończenia transakcji, nie została poinformowana o unieważnieniu lub przerwaniu procesu sprzedaży Portu Gdańskiego Eksploatacja S.A. oraz, że Mariner Capital Limited oczekuje szybkiej finalizacji procesu prywatyzacji. Do tej pory właściwie nic się nie zmieniło.
- Mariner Capital Limited w drodze negocjacji złożyło ofertę na zakup 100% akcji w spółce Port Gdańsku Eksploatacja S.A. za kwotę 80 milionów złotych. Była to najatrakcyjniejsza oferta, a jedynym kryterium wskazanym w zaproszeniu do ich składania była właśnie cena – przypomina Paweł Szutowicz z Kancelarii Radców Prawnych Misiewicz, Mosek i Partnerzy, występujący w imieniu MCL.
W marcu Marin Hili, Prezes Zarządu Mariner Capital Limited zadeklarował, że MCL jest w dalszym ciągu zainteresowane zakończeniem procesu sprzedaży oraz, że domaga się wykonania umowy przedwstępnej sprzedaży akcji.
W obszernym liście do Ministra Skarbu Państwa Włodzimierza Karpińskiego, Hili podkreślił też, że zarząd MCL nie rozumie przyczyn, dla których obawy Rady Nadzorczej ZMPG wzbudziła możliwość zbycia akcji w Mariner Capital Limited podmiotom z krajów takich jak Korea Północna, Turkmenistan, Somalia, Erytrea bądź Sudan Południowy. Przedstawiciele Ministra nie zgłaszali ich w trakcie przeprowadzania procedury prywatyzacyjnej ani podczas tworzenia projektu umowy sprzedaży akcji.
- Odrębnym zupełnie problemem jest okoliczność, że właściciele MCL nie mają intencji zbywania swoich akcji w MCL, a w szczególności do inwestorów z wyżej wskazanych krajów. Gdyby zatem Rada Nadzorcza zwróciła się doń z podobnym dezyderatem na etapie negocjacji, to MCL nie miałby żadnych problemów z przyjęciem na siebie podobnego zobowiązania – podkreśla Hili.
Sytuację, w której pomimo wypełnienia wszystkich istotnych warunków transakcji, włączając w to opinię UOKIK, porozumienie ze związkami zawodowymi oraz zabezpieczenie środków finansowych na finalizację zakupu, a Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie spółki nie podejmuje stosownej uchwały (przedstawiciele Skarbu Państwa wstrzymali się od głosu) nazwać można kuriozalną.
Zdaniem Ministerstwa z uwagi na upływ zastrzeżonego w umowie przedwstępnej terminu jej obowiązywania i wobec braku zgód korporacyjnych, umowa zawarta w wyniku zakończenia negocjacji wyłącznych między ZMPG a MCL – wygasła. Z punktu widzenia prawników reprezentujących Marine Capital Limited nie jest to jednak stanowisko, które uznać można za jednoznacznie kończące sprawę w świetle obowiązujących przepisów prawa. Nie wykluczone więc, że jeszcze w tym roku wspomnienie milczącego happeningu akcjonariuszy ZMPG zostanie zatarte przez kolejne odcinki emocjonującego dramatu sądowego.
Marek Nowak
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”