• <
CSL_1100X200_jpg_2024

Prawie 400-metrowy OOCL Indonesia w DCT. To już ostatni z serii największych kontenerowców świata

pc

02.03.2018 11:10 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Prawie 400-metrowy OOCL Indonesia w DCT. To już ostatni z serii największych kontenerowców świata

Partnerzy portalu

Prawie 400-metrowy OOCL Indonesia w DCT. To już ostatni z serii największych kontenerowców świata - GospodarkaMorska.pl

OOCL Indonesia w Gdańsku. Olbrzymi statek zacumował w terminalu kontenerowym DCT w środę. Pojemność tego największego kontenerowca świata to aż 21 413 TEU.

OOCL Indonesia ma 399,9 m długości, 58,8 m szerokości oraz 16 m zanurzenia. Jego chrzest odbył się w styczniu tego roku w koreańskiej stoczni Samsung Heavy Industries. Armatorem jednostki jest OOCL, wchodzący w skład największego na świecie aliansu żeglugowego Ocean Aliance. Statek jest ostatnim z serii sześciu zamówionych kontenerowców tego typu. Pierwsza jednostka z serii – OOCL Hongkong, zawinęła do Gdańska w czerwcu ubiegłego roku. Kilka miesięcy później, w październiku, przypłynął tam drugi największy kontenerowiec świata – OOCL Germany, a w listopadzie kolejne jednostki z serii – OOCL Japan i OOCL United Kingdom.

Chociaż statki z tej serii są największe na świecie pod względem pojemności TEU, goni je francuski gigant kontenerowy CMA CGM. W ubiegłym miesiącu do eksploatacji wszedł konterowiec CMA CGM Antoine de Saint Exupery, a w czerwcu i wrześniu tego roku przekazane zostaną kolejne jednostki z tej serii. Ich pojemność to 20 600 TEU, czyli mniej niż kontenerowców OOCL, jednak statki CMA CGM mają większą pojemność brutto, bo 217 673 GT. W przypadku OOCL to 210 890 GT. Nowe kontenerowce CMA CGM będą pływały w ramach francuskiego serwisu Asia 1, który łączy Azję z Europą Północną.

Największe na świecie kontenerowce w ramach serwisu LL1, łączącego porty Dalekiego Wschodu z Gdańskiem, zawijają do DCT raz w tygodniu. Serwis jest obsługiwany przez 11 statków, z czego sześć należy właśnie do OOCL. Kontenerowce w ramach serwisu LL1 na trasie odwiedzają m.in. porty: Szanghaj, Ningbo, Xiamen, Yantian, Singapur, Felixtowe i Rotterdam. Podróż z Singapuru do Gdańska trwa 25 dni, z Szanghaju 35 dni, a cały rejs w obie strony – 77 dni.

Serwis LL1 realizowany jest w ramach aliansu żeglugowego Ocean Alliance, którego obsługę w Gdańsku rozpoczęło zawinięcie 9 maja ubiegłego roku statku OOCL Tianjin. W skład aliansu wchodzą linie: CMA CGM Group, Cosco Shipping, OOCL oraz Evergreen. Alians został zawiązany pomiędzy armatorami na 10 najbliższych lat. Oferuje w sumie 40 nowych serwisów żeglugowych na całym świecie, a jego flotę stanowią aż 323 statki kontenerowe, z czego 66 jednostek obsługuje trasę Azja-Północna Europa.

DCT Gdańsk to jedyny terminal konterowy na Morzu Bałtyckim zdolny do obsługi największych statków kontenerowych swiata. W ubiegłym roku przeładowano tam 1,6 mln TEU. Działalność terminalu umożliwia generowanie rocznie ponad 6 miliardów złotych wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł.

DCT Gdańsk obsługuje nie tylko Polskę, ale jest również jednym z najbardziej atrakcyjnych modeli biznesowych obsługujących rynki Morza Bałtyckiego. Stanowi on także najbardziej opłacalny sposób dotarcia do wewnątrzlądowych rynków zagranicznych Czech, Słowacji i innych krajów.

Te trzy filary handlu: silny rynek krajowy, rozwijające się rynki w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej i rosnąca skala tranzytu morskiego (tzw. transshipment) w basenie Morza Bałtyckiego napędzają rozwój DCT.

Terminal DCT pod koniec 2016 roku uruchomił terminal T2, podwajając możliwości przeładunkowe do 3 mln TEU rocznie, a teraz podejmuje dalsze działania związane z rozbudową – program T2B.

Partnerzy portalu

Wilhelmsen_390x150_2024
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.