Nic nie stoi już na przeszkodzie ku temu, by statki bunkrowały paliwo LNG w porcie w Göteborgu. To zasługa wprowadzonych właśnie regulacji, które mają zagwarantować bezpieczeństwo całej procedurze.
Władze szwedzkiego portu przygotowały przepisy we współpracy z przedstawicielami portu w Rotterdamie oraz Szwedzką Agencją Transportu. Są to pierwsze wprowadzone w Szwecji normy dotyczące bunkrowania LNG. Ujęte zostały w nich m.in. kwestie dotyczące stref bezpieczeństwa, warunków pogodowych oraz innych aspektów związanych z przyjmowaniem paliwa.
Wprowadzenie przepisów zbiegło się w czasie z uruchomieniem infrastruktury służącej do zaopatrywania statków w to ekologiczne paliwo. Pojawiła się ona w terminalach cargo.
- Mocno wierzymy, że LNG jest okrętowym paliwem przyszłości. Nowe przepisy odegrają kluczową rolę w nadaniu rozpędu naszemu regionowi - twierdzi Dan-Erik Andersson, wiceprezes portu. - Od przyszłego roku spodziewamy się wizyt statków napędzanych LNG jeden albo dwa razy w tygodniu. Wiele z nich skorzysta z możliwości bunkrowania w Göteborgu - dodaje.
Władze szwedzkiego portu zapowiedziały współpracę z portem w Rotterdamie w zakresie promowania LNG jako alternatywnego, ekologicznego paliwa. Już w ubiegłym roku port w Göteborgu opracował system zniżek dla przewoźników, którzy opierają swój rozwój na ekologicznych rozwiązaniach. Statki zasilane alternatywnym paliwem LNG skorzystają z obniżonej taryfy opłat. Ich oszczędności w tym zakresie sięgnąć mogą nawet 30 procent. Na największe oszczędności mogą w tej sytuacji liczyć właściciele statków, dla których ten szwedzki port stanowi regularną bazę.
Stosowanie paliwa LNG pozwala na całkowite wyeliminowanie związków siarki, a także na redukcję emisji azotu o 85-90 procent oraz dwutlenku węgla o 25 procent. Koncepcja opracowana przez władze portu w Göteborgu, przewidująca obniżenie opłat portowych dla statków zasilanych LNG, ma właśnie motywować operatorów do przestawienia się na ekologiczne rozwiązania.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych