pc
273 mln zł dofinansowania na gigantyczną inwestycję, dzięki której Port Gdynia będzie mógł obsługiwać jednostki o parametrach Baltimax. Umowę w tej sprawie podpisano w piątek w Warszawie między Zarządem Morskiego Portu Gdynia a Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), w obecności wiceminister inwestycji i rozwoju Magdaleny Zielińskiej. Dokument rozpoczyna kilkuletni proces związany z pracami nad przebudową nabrzeży oraz pogłębieniem toru podejściowego i akwenów wewnętrznych.
– Do wszystkich prac w ramach inwestycji podchodzimy profesjonalnie i kompleksowo. Możliwość obsługi statków masowych i kontenerowych o maksymalnych parametrach sprawia, że oprócz prac modernizacyjnych i budowlanych, polepszać będziemy również warunki nawigacyjne. Chcemy, aby nasz port był bezpieczny, dlatego równolegle dokonywany jest montaż systemu pomiarowego GBAS-RTK, który jest kolejnym krokiem w stronę pełnego wdrożenia najbezpieczniejszego na świecie mechanizmu naprowadzania statków. W ujęciu uniwersalności przeładowywanych towarów, Port Gdynia jest pierwszym w Europie portem z tego rodzaju systemem precyzyjnego wyznaczania pozycji statków z dokładnością do kilku cm – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Ze strony Zarządu Morskiego Portu Gdynia umowę podpisali prezes ZMPG Adam Meller oraz wiceprezes ZMPG Piotr Nowak. Centrum Unijnych Projektów Transportowych reprezentował natomiast jego dyrektor Przemysław Gorgol.
Inwestycja realizowana będzie w Awanporcie i Kanale Portowym na całej długości – od wejścia do portu aż do Nabrzeża Puckiego oraz w Basenach III, IV, V. Wieloetapowy projekt zakłada między innymi przebudowę obrotnicy do średnicy 480 m w Basenie IX i przeprowadzenie robót budowlanych związanych z przeniesieniem doku pływającego Stoczni Marynarki Wojennej. Do -16 m pogłębione będą akweny wewnętrzne, a co za tym idzie zmodernizowane i zabezpieczone zostaną nabrzeża wzdłuż Kanału Portowego: Słowackie, Włoskie i Norweskie, jak również nabrzeża przeładunkowe: Helskie i Indyjskie.
Podstawowymi celem inwestycji są umożliwienie zawijania do Portu Gdynia statków o zanurzeniu do 15 m (obecne maksymalne zanurzenie 13 m), poprawa warunków nawigacyjnych i poprawa stanu bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych.
Do tej pory ze środków własnych Port Gdynia zrealizował większą cześć prac dotyczących powiększenia obrotnicy numer 2 do średnicy 480 m w Basenie IX. Oprócz tego, w drodze postępowania przetargowego, wyłoniony został wykonawca na przebudowę nabrzeży Słowackiego i Włoskiego. Dzięki otrzymanemu dofinansowaniu ZMPG będzie mógł dalej rozwijać portową infrastrukturę, a tym samym skutecznie realizować przyjętą strategię rozwoju oraz Program Rozwoju Polskich Portów Morskich do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku).
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych