Na trasę z Chin do Ameryki Południowej powrócił MSC Geneva - pierwszy w historii poszerzony kontenerowiec, należący do armatora MSC. Dzięki modernizacji w chińskiej stoczni Huarun Dadong (HRDD) jednostka może teraz pomieścić 6,3 tys. TEU w porównaniu do oryginalnych 4,86 tys. TEU.
Statek czarteruje obecnie niemiecka linia kontenerowców Reederei NSB, która zamówiła taką samą przebudowę dwóch kolejnych jednostek. - Nikt wcześniej podczas modernizacji nie rozcinał kontenerowca wzdłuż, od superstruktury do dziobu. My jesteśmy pierwsi. Dzięki temu udowodniliśmy, że poszerzanie tych jednostek jest możliwe. Jesteśmy ciekawi jak na to zareaguje rynek – powiedział Tim Ponath, dyrektor zarządzający Reederei NSB.
Niemcy twierdzą, że dzięki takiej modernizacji można powiększyć nośność statku do 20 proc. Dzięki temu kontenerowiec może transportować więcej ładunku oraz mieć lepszą stabilność i to przy takich samych kosztach operacyjnych. To pokazuje, że kupno używanego statku, a potem jego poszerzenie, może być bardziej opłacalne i szybsze, niż zamówienie nowej jednostki. Dodatkowo możliwość poszerzenia statku od 2 do 4 rzędów kontenerów zapewnia armatorom elastyczność.
Przebudowa MSC Geneva trwała 4 miesiące, ale włodarze Reederei NSB przewidują, że wraz z doświadczeniem stoczniowców w takich modernizacjach, skróci się także czas ich wykonania. - Takie rozwiązanie daje dużo korzyści. Powiększa się nośność jednostek, przedłuża ich żywotność i przy okazji chronimy środowisko, gdyż modernizacje generują mniej zanieczyszczeń niż złomowanie – powiedział Lutz Muller, dyrektor techniczny biura inżynieryjnego Technolog, odpowiedzialnego za analizę modernizacji MSC Geneva.
Kolejnymi jednostkami, które przejdą taką modernizację będą kontenerowce Buxhai oraz MSC Caarouge (także należące do armatora MSC). - Najlepszymi kandydatami na poszerzanie są panamaxy wybudowane w 2005 roku. Według nas takie operacje mają wielki potencjał rynkowy. Otrzymaliśmy mnóstwo zapytań ze stron właścicieli kontenerowców przez ostatnie miesiące, więc widać zapotrzebowanie na nasze usługi – powiedział Bozidar Petrovic, odpowiedzialny za poszerzanie statków w stoczni HRDD.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych