Największa na świecie winda dla statków została oddana do użytku w Zaporze Trzech Przełomów w centralnych Chinach.
Statki podnoszone są na wysokość 113 metrów. Tranzyt trwa od 30 do 40 minut. To niewiele, jeśli porównać dotychczasową drogę przez przez śluzy, która wynosi około czterech godzin. Otwarcie windy jest ostatnim etapem budowy Wielkiej Tamy, którego ukończenie zajęło 21 lat.
Tama zbudowana na rzece Jangcy w centralnej prowincji Chin – Hubei. Pełni funkcję największej na świecie elektrowni wodnej, w której 26 generatorów o łącznej mocy 18,2 GW, produkuje 84,7 TWh energii rocznie oraz chroni przed powodziami. Zapora zwiększa również żeglowność rzeki i sprawia, że przez sześć miesięcy w roku statki oceaniczne o nośności 10 tys. ton docierać będą 2,4 tys. km w głąb lądu.
Budowa rozpoczęła się w 1993 r. Napełnianie zbiornika zakończono 26 października 2010 uzyskując poziom wody wynoszący 175 m, który umożliwia elektrowni wodnej działanie z pełną mocą. Wielka Tama jest najdroższym pojedynczym projektem budowlanym na świecie. Szacuje się, że kosztowała 37 mld dol.
Konsekwencją powstania Zapory Trzech Przełomów stało się przymusowe przesiedlenie ponad 1,26 mln osó0b. Całkowitemu zatopieniu uległ obszar 17 dużych miast, 140 miasteczek i ponad 3000 wsi. Powstanie zapory doprowadziło ponadto do zatopienia śródmieścia trzech dużych aglomeracji (Wanxian, Fuling, Chongqing)
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych