PMK
Agencja Moody dała po raz kolejny negatywną prognozę dla światowego transportu morskiego i kolejowego - trwająca nadpodaż ma przyczynić do średniego spadku zysku operacyjnego (EBITDA) o 6-7 proc.
Stawki frachtowe tankowców pozostaną na niskim poziomie z powodu nadpodaży ropy na światowym rynku. Z drugiej strony lepszy powinien być transport węgla, mimo spadających cen naturalnego gazu. Transport zbóż powinien dalej utrzymać się na wysokim poziomie, zarówno drogą morską i koleją.
Zła przyszłość czeka sektor przewozów kontenerowych. Nie ma co liczyć na większe zarobki armatorów tych jednostek, gdyż stawki frachtowe utrzymają się na niskim poziomie. Powodem jest nadpodaż jednostek i pojawienie się coraz większych kontenerowców, które nie przyniosły oczekiwanych oszczędności. Według wyliczeń Moody wzrost podaży przekroczy wzrost popytu w tym roku o ponad 2 proc.
Nieciekawie zapowiada się także najbliższe pół roku w segmencie tankowców. Powodem jest dostarczenie w tym czasie dużej liczby nowych jednostek, które doprowadzą do przerostu podaży. Dlatego w tym roku spadną, i stawki frachtu, i zysk EBITDA tych firm. Ten segment wciąż jednak będzie w lepszym miejscu, niż dwa poprzednie, dzięki taniej cenie ropy, która napędza popyt na usługi tankowców.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych