"Nie mam w zwyczaju świętować zakończenia poszczególnych etapów inwestycji" – powiedział Dawid Jackiewicz, minister skarbu. Dodał, że i po zakończeniu inwestycji też nie ma planów "żadnej fety".
W piątek do terminalu LNG w Świnoujściu przypłynie pierwszy metanowiec ze skroplonym gazem ziemnym. Dostarczy surowiec niezbędny do uruchomienia instalacji. Rozpocznie się rozruch poszczególnych elementów systemu, w tym testy wieży wydmuchów. Morski gigant o nazwie Al Nuaman (pojemność 216 tys. metrów sześć., szerokość 50 m i długość aż 315 m) wyruszył z Kataru 20 listopada br. Dotrze do Świnoujścia z około 210 tys. m sześciennych LNG, które posłużą do schłodzenia i rozruchu instalacji. Kolejna dostawa LNG na cele technologicznie odbędzie się w lutym przyszłego roku, a komercyjna eksploatacja terminalu LNG w Świnoujściu będzie możliwa od połowy przyszłego roku.
"Ja - jako nadzorujący proces - patrzę na tę sprawę znacznie szerzej. Statek, który ma wpłynąć do Świnoujścia w piątek, przywiezie gaz do prób technicznych. Dzięki niemu będzie można stwierdzić, czy instalacja jest wykonana prawidłowo i czy jest szczelna. Pierwszy statek ma symboliczne znaczenie, ale nie oznacza, że terminal jest gotowy do użytkowania. Według deklaracji wykonawców, pierwszy statek z gazem komercyjnym wpłynie dopiero za pół roku, jeśli oczywiście wcześniejsze testy pójdą dobrze. Gdy będziemy mieli w ręku wszystkie niezbędne pozwolenia administracyjne na użytkowanie terminalu, będzie można mówić o zakończeniu inwestycji" - powiedział PAP Dawid Jackiewicz.
Gazoport w Świnoujściu jest jedną z największych polskich inwestycji energetycznych w ostatnich latach. Został oficjalnie otwarty we wrześniu br. przez ówczesną premier Ewę Kopacz.
Terminal LNG w Świnoujściu to terminal importowy, który umożliwia rozładunek skroplonego gazu ziemnego do dwóch dużych zbiorników. Zdolność regazyfikacyjna terminalu wyniesie 5 mld m sześc. rocznie. Projekt, który wyniósł 940 mln dolarów ma początkową zdolność regazyfikacji 2,04 mln ton rocznie (MTA), które wystarczą, aby zaspokoić jedną trzecią rocznego zapotrzebowania Polski na gaz.
Operator terminalu Polskie LNG spodziewa się osiągnąć pełne wykorzystanie gazoportu w 2018 roku, gdy infrastruktura transgraniczna zostanie ukończona.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych