Maersk Line, największy na świecie przewoźnik kontenerów, zamierza podjąć bardziej agresywne kroki, by obronić pozycję lidera na rynku.
W I kwartale tego roku Maersk nie angażował się w wojnę cenową, co spowodowało stratę udziałów w rynku. Zmiana polityki na bardziej agresywną w II kwartale doprowadziło przywrócenia poprzednich wyników duńskiego giganta. Nie dziwi więc fakt, że władze Maerska chcą kontynuować agresywną strategię.
- Maersk Line musi się rozwijać przynajmniej na równi z rynkiem, jeżeli chcemy obronić naszą pozycję. A to oznacza agresywną politykę – mówi prezes armatora Nils Andersen.
W poprzednich lata włodarze Maerska zadowalało utrzymanie 15 proc. części rynku, ale teraz zamierzają poszerzyć swe udziały, głównie poprzez zmniejszenie kosztów. Sytuacja temu sprzyja. Duńczycy przewożą 20 proc. wszystkich kontenerów na szlaku Azja-Północna Europa (w tym DCT Gdańsk). I choć stawki frachtowe są bardzo niskie, to Maersk traci na tym fakcie mniej niż inni armatorzy. A to dzięki temu, że udało się zmniejszyć koszty operacyjne jednostki o 13,1 proc. Wpływ na to miały niskie ceny paliw oraz słaby dolar amerykański.
- Niskie koszty operacyjne to klucz do sukcesu przy dzisiejszym rynku – ocenia Stig Frederiksen, analityk z Nordea Markets. - Maerskowi pozwoliło to na zwrot na zainwestowanym kapitale w wysokości 10,1 proc. Ich konkurencja nawet nie zbliżyła się do tego wyniku – dodaje.
Maersk zdeklasował także konkurencję pod względem zysków, które były o 5 proc. większe niż u innych armatorów. Wyniósł on w II kwartale 507 mln dolarów. Największymi rywalami Duńczyków jest szwajcarska Mediterranean Shipping Company (MSC), francuskie CMA CGM, niemiecki Hapag-Lloyd, tajwański Evergreen oraz chińskie Cosco i CSCL.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych