ew
Polska będzie starała się o uzyskanie unijnego wsparcia przy budowie części kolejowej i drogowej Centralnego Portu komunikacyjnego (CPK) - poinformował PAP minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. Zaznaczył jednocześnie, że obecnie unijne przepisy nie pozwalają na wspieranie budowy lotnisk, z wyjątkiem kwestii dotyczących poprawy bezpieczeństwa.
"Europejska polityka transportowa począwszy od tej obecnej perspektywy stawia bardzo silny akcent nie tylko na połączenia w ramach sieci TEN-T (bazowej Transeuropejskiej Sieci Transportowej), ale, co jest swego rodzaju nowością, na węzły transportowe" - powiedział PAP Kwieciński.
Wyjaśnił, że chodzi o węzły nie tylko w rozumieniu kolejowych, czy drogowych, ale przede wszystkim zapewnienia intermodalności transportu.
"Nasza propozycja dotycząca Centralnego Portu Komunikacyjnego jest o tyle ważna, że tworzy z CPK taki intermodalny węzeł" - stwierdził.
Minister powiedział też, że wartość części drogowej i kolejowej projektu CPK to około połowa całkowitej wartości projektu, która jest szacowana na 30-35 mld zł.
Kwieciński przyznał jednocześnie, że lotnisko, które powstanie w ramach CPK, mogłoby zostać częściowo sfinansowanie środkami pochodzącymi od inwestorów komercyjnych.
"Finansowanie dla części lotniskowej będziemy w stanie zapewnić" - podkreślił.
Minister poinformował, ze rząd docelowo chce włączyć CPK do transportowej sieci transeuropejskiej.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych