mk/pc
Pierwszy gazowiec, który pełni także funkcję lodołamacza, przechodzi próby morskie. Testuje również warunki żeglugi Północną Drogą Morską, która łączy syberyjskie porty z portami Azji Wschodniej. W środę zawinie do portu Sabetta na Półwyspie Jamalskim.
Jednostka była już sprawdzana w morskich warunkach Arktyki. Wcześniej testowano ją w Zeebrugge w Belgii.
Gazowiec do transportowania gazu skroplonego Christophe de Margerie powstał dla potrzeb Jamał LNG. Jednostkę, należącą do Sovcomflot z Rosji, zaprojektowała i zbudowała południowokoreańska stocznia DSME (Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering). Statek wyposażony jest w urządzenia umożliwiające mu łamanie lodu o grubości do 2,1 m.
Spółka Jamał LNG będzie mieć wydajność 16,5 mln metrycznych ton rocznie. Obecnie przygotowuje się do pierwszego transportu LNG. Odbiorca i terminal docelowy nie są znane.
Udziałowcami wartego 27 mld dolarów projektu Jamał LNG są: Novatek (operator, 50,1 % udziałów), chiński CNPC i francuski Total (po 20 % udziałów) oraz Chiński Fundusz Jedwabnego Szlaku (9,9 % udziałów).
Christophe de Margerie w liczbach
nośność 96777 ton,
długość – 299 m,
szerokość – 50,
głębokość maksymalnego zanurzenia – 13 m
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych