PMK
Katar Emir Kataru, Sheikh Tamim bin Hamad Al-Thani, zainaugurował we wtorek Hamad Port. Położony 40 km na południe od Doha port, jest największym takim obiektem na Bliskim Wschodzie i jest w stanie przyjąć wszystkie rodzaje statków, wliczając największe kontenerowce.
Budowa obiektu kosztowała aż 7,4 mld dolarów. Za to Katar otrzymał obiekt zdolny przeładować rocznie 7,5 mln kontenerów. Dodatkowo port pomoże temu krajowi ominąć sankcje, nałożone przez ZEA i inny arabskie państwa. Katar będzie bowiem mógł bezpośrednio importować dobra z Chiny i Omanu, bez potrzeby udziału w transporcie Dubaju.
- Ten port zerwie łańcuchy nałożone na nasza gospodarkę przez zewnętrzne siły. Nie porzuciliśmy nadziei i naszych ambicji – mówił na inauguracji Jassim bin Saif al-Sulaiti, katarski minister transportu.
Minister stwierdził także, że budowa portu skończyła się przed terminem i poniżej zakładanego budżetu. Obiekt rozpocznie pełną działalność w 2020 roku.
Arabia Saudyjska 5 czerwca zerwała stosunki dyplomatyczne z Katarem, oskarżając go o wspieranie terroryzmu oraz zbliżenie z Iranem. W ślad za Rijadem poszło kilka krajów arabskich, które wraz z nim zablokowały połączenia lotnicze, morskie i lądowe z Katarem.
W piątek władze Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA), Egiptu i Bahrajnu przedstawiły Katarowi listę żądań, wśród których figuruje m.in. zamknięcie telewizji Al-Dżazira, rozluźnienie relacji z Iranem czy wydanie wszystkich wskazanych terrorystów znajdujących się na katarskim terytorium. Kraje te chcą także, aby Ad-Dauha zamknęła turecką bazę wojskową w Katarze.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych