PMK
Japońscy armatorzy kontenerowi: K Line, MOL i NYK osiągnęli zysk w trzecim kwartale tego roku. To dobra wiadomość przed zapowiadanym powstaniem aliansu Ocean Network Express.
K Line w trzecim kwartale osiągnął dochód 25,4 mln dolarów. W tym samym okresie w zeszłym roku armator zanotował ponad 70 mln dolarów straty, więc progres jest pokaźny.
- Stawki frachtu wzrosły z najgorszego w historii poziomu, który osiągnęły w zeszłym roku, ale wciąż warunki rynkowe są ciężkie – czytamy w oświadczeniu przewoźnika.
MOL z kolei zanotował zysk 18,4 mln dolarów, również o wiele lepiej niż w zeszłym roku, gdy armator zanotował stratę 87,5 mln dolarów. Podobnie wyglądają wyniki NYK: 67,5 mln dolarów zysku w poprzednim kwartale i strata 57 mln dolarów rok wcześniej.
Już w kwietniu przyszłego roku z połączenia potencjałów tych trzech firm narodzi się szósty największy na świecie armator kontenerowy z 7 proc. udziałem na światowym rynku. Wpływ na tę decyzję miało z pewnością tegoroczne bankructwo koreańskiego Hanjin Shipping. Połączenie z rywalami wydaje się w tym momencie zdecydowanie lepszą opcją.
Firmy wydały wspólne oświadczenie, w którym stwierdziły: "Ten ruch pozwoli nowemu armatorowi ONE zapewnić naszym klientom odpowiednią jakość usługi i poszerzyć naszą globalną siatkę usług i powiązań".
Zaraz po ogłoszeniu tej decyzji doszło do gwałtownego wzrostu wartości akcji każdego z japońskich armatorów. Udziały Nippon Yusen wzrosły o 9,9 proc. Kawasaki Kisen o 8,5 proc, a Mitsui OSK aż o 12 proc.
Światowy kryzys w żegludze wymusił zmiany na wszystkich czołowych firmach żeglugowych. Duński Maersk przechodzi głęboką restrukturyzację, z kolei niemiecki Hapag-Lloyd i francuskie CMA CGM wykupuje mniejszych konkurentów w drodze do konsolidacji rynku.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych