PMK
Bałtycki Indeks Towarowy osiągnął w obecnym tygodniu rekordową w tym roku wysokość, dzięki większym stawkom wszystkich masowców, w szczególności capesize.
Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).
Ogólny index wzrósł o 76 pkt do 1702 pkt. To dziewiąty z rzędu wzrost indeksu i najwyższy wynik w tym roku.
Najwięcej wzrósł indeks capesize, aż o 98 punkty, do 3461 pkt. Oznacza to, że armatorzy tych masowców mogą liczyć na zarobki rzędu 27,446 dolarów dziennie.
Wzrósł także indeks panamaxów, lecz tylko o 65 punkty do 1630 pkt. Oznacza to, że dziennie zarobki tych jednostek wyniosły 15,867 dolarów dziennie.
Mniejsze statki tradycyjnie notują mniejsze fluktuacje stawek. Indeks supramaxów wzrósł o 12 pkt do 947 pkt, a handysize o 7 pkt do 547 pkt.
Do 2020 roku branża przewozów masowych zmieni się nie do poznania. Będziemy świadkami bankructw i konsolidacji na rynku. Najlepsi armatorzy będą operować dużą flotą, która pozwoli im lepiej dostosować się do następnych kryzysów. Zmarginalizowana zostanie za to rola mniejszych przewoźników.
Kolejne 3 lata obfitować powinny więc w wiele zmian.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych