Stowarzyszenie Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ESCA) opublikowało pisemne stanowisko w sprawie nadchodzącej rewizji dyrektywy Unii Europejskiej w zakresie portów. Ustawa określa wymagania, które muszą spełnić porty w zakresie oferty kierowanej do statków. Dyrektywa została przyjęte w 2000 roku, jako część działań przeciwko emitowaniu zanieczyszczeń przez statki do morza.
Armatorzy zgłaszają ewidentne braki w ofercie portów w szczególności z zakresie ścieków i odpadów. Zwracają oni uwagę na konieczność wprowadzenia odpowiednich funkcjonalności w portach, przejrzystego i sprawiedliwego systemu, a także bardziej skutecznego monitorowania i egzekwowania przepisów.
Operatorzy zwracają uwagę, że aby ustawa działała prawidłowo porty muszą mieć odpowiednią ofertę. Obiekty muszą być w stanie odbierać nowe rodzaje odpadów powstających w wyniku zaostrzonych wymagań środowiskowych zarówno w zakresie wody balastowej jak i odpadów z płuczków spalin.
Patrick Verhoeven, sekretarz generalny w ECSA zdradza, że następnym krokiem będzie zapewnienie, że opłata wnoszona do portu zawinięcia będzie skonstruowana w taki sposób, aby zachęcić armatorów do dostarczenia odpadów ze statku w odpowiednie i przeznaczone do tego miejsce w porcie.
Amatorzy apelują również o bardziej pragmatyczne podejście do dyrektywy poprzez, na przykład nie wymagania, aby statki w żegludze morskiej krótkiego zasięgi musiały dostarczać odpadu w ramach każdego kursu.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych