PMK
Zgodnie z obecnym harmonogramem oddawania statków przez stocznię, w ty roku na wodzie pojawi się rekordowa liczba nowych tankowców. Część ekspertów przekonuje, że nie musi być tak duży problem, jak się powszechnie uważa.
Pojawienie się takiej liczby jednostek z pewnością doprowadzi do pogorszenia się warunków rynkowych i możliwego spadku stawek tankowców.Sytuacja może jednak nie być tak straszna, dzięki kilku czynnikom.
Najwięcej na rynku ma przybyć suezmaxów. Jeżeli nie będzie przesunięć w harmonogramach to w tym roku na wodzie pojawią się jednostki o łącznej nośności 10,1 mln ton, 250 proc. więcej niż w zeszłym roku. Z kolei VLCC - największych tankowców pojawi się 15,9 mln ton.
To jest jednak tylko czarny scenariusz. Z pewnością dojdzie do przesunięć oddania do służby wiely jednostek, w szczególności, że rynek jest coraz bardziej konkurencyjny. Przykładowo tankowce VLCC są oddawanie średnio 80 proc. zgodnie z harmonogramem. Wśród mniejszych jednostek ten wynik spadł w niektóych latach nawet do 50 proc.
Eksperci przewidują, że w tym roku na rynku zgodnie z harmonogramem pojawi się 25-40 proc. tankowców przeznaczonych do przewozu ropy oraz ok. 50 proc. przezacznych do przewozu paliw.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych