PMK
Chińskie Cosco zainwestuje w port w Pireusie aż 500 mln euro. To część umowy, którą zawarł koncern w ramach zakupu udziałów w porcie.
W zeszłym tygodniu Cosco zakupiło 51 proc. udziałów za cenę 280 mln euro, a kolejne 16 proc. ma zakupić w ciągu 5 lat za 88 mln euro. Grecki rząd wymógł na chińskiej firmie także inwestycje w rozbudowę obiektu/
Dziś Cosco ogłosiło swój plan inwestycyjny. Koncer ma zbudować terminal dla statków wycieczkowych i duże centrum obsługi transportu pasażerskiego, zdolne obsłużyć 10 tys. osób. Po zakończeniu tej inwestycji Pireus ma stać się czołowym portem obsługującym wycieczkowce i promy.
Dodatkowo Cosco zbuduje dwa nowe terminale: kontenerowy oraz do obsługi statków ro-ro. Celem chińskiej firmy jest maksymalne zróżnicowanie oferty greckiego portu, co uchroni go od strat związanych z kryzysem w jednym z segmentów światowej żeglugi.
Po zakończeniu inwestycji zdolność przeładunkowa terminala konterowego ma wzrosnąć do 10 mln TEU z obecnych 3,36 mln TEU. Oprócz tego modernizację ma przejść także stocznia.
Sprzedaż udziałów państwa w porcie w Pireusie jest drugą wielką prywatyzacją w Grecji. W grudniu ub.r. Ateny podpisały umowę z niemiecką firmą Fraport AG na prywatyzację 14 regionalnych lotnisk, w tym na wyspach Mykonos, Santorini, Korfu i Rodos. Sprzedaż przyniesie Grecji 1,23 mld euro. Porozumienie ma w pełni wejść w życie jesienią 2016 r. Do 2020 roku Fraport zobowiązał się zainwestować w infrastrukturę na greckich lotniskach 330 mln euro.
Planowana jest też między innymi prywatyzacja portu w Salonikach, kolei państwowych i sieci gazowej.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych