PMK
Widać efekty rozbudowy Kanału Panamskiego. Ostatnio przepłynął przez niego kontenerowiec Cosco Development o długości 366 metrów długości, 48 metrów szerokości i ładowności 13 tys. TEU. To największa jednostka, która dotąd przeprawiła się przez ten obiekt.
To pierwsza jednostka, która będzie płynąć tędy w ramach nowej usługi sojuszu Ocean Alliance South Atlantic Express (SAX), łączecej porty Dalekiego Wschodu z portami wschodniego wybrzeża USA. Na tym serwisie będą pływać kontenerowce o ładowności od 11 do 13 tys. TEU.
Kanał Panamski umożliwiał dotąd pływanie tylko małym kontenerowcom, do 5 tys. TEU pojemności. Te statki są w tym momencie już nieopłacalne dla armatorów. Dlatego tak wyczekiwali rozbudowy kanały, która umożliwia przekroczenie go jednostkom powyżej 10 tys. TEU (149 statków).
Od czerwca ub. roku przez kanał przepłynęło już ponad 1200 neopanamaksów. Większość jednostek poruszających się na szlaku Azja-Wschodnie Wybrzeże USA przeprawia się przez rozbudowany Kanał Panamski. Przy 18 węzłach pokonanie trasy z Szanghaju do Nowego Jorku zajmie raptem 24 dni, o 4 dni krócej niż szlakiem biegnącym przez Kanał Sueski.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych