jk
Polski biznes z Koreą Północną w ramach Koreańsko-Polskiego Towarzystwa Żeglugowego Chopol jest zamrożony. Strona polska wycofuje się ze współpracy – o sprawie czytamy w „Rzeczpospolitej”.
– Zerwaliśmy wszelkie kontakty ze stroną północnokoreańską – mówi „Rz" Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej. – Ze statku w Korei został usunięty responder, więc niestety nie znamy miejsca jego pobytu. My z kolei zabezpieczyliśmy środki, jakie znajdowały się na wspólnym koncie w Polsce, chodzi o kilkadziesiąt tysięcy dolarów. Zablokowaliśmy je w ostatnim momencie – wyjaśnił Marek Gróbarczyk na łamach „Rz”.
Historia spółki Koreańsko-Polskie Towarzystwo Żeglugowe Chopol i jej znaczenie dla Polski jest niezwykle skomplikowana i niejasna. Firma istnieje od czasu, gdy PRL i Koreańska Republika Ludowo - Demokratyczna należały do tego samego bloku. W 1987 r. oba kraje założyły spółkę, która miała transportować megnezyt z Korei do Polski, a z powrotem koks. Spółka dysponowała niewielką flotą, składającą się z kilku statków. Ostatnią jednostką, jaką dysponowała był masowiec Chopol 2 o nośności 15 tys. DWT, którego w tej chwili nie można zlokalizować.
Oficjalnie jest to podmiot shippingowy zajmujący się transportem morskim. Jednak mimo zawirowań związanych z problemami z doliczeniem się jednostek wchodzących w skład jego floty, stanu finansowego oraz faktycznego celu działalności i problemów z jego kontrolą, polskie rządy nie decydowały się na likwidację spółki. "Rzeczpospolita" sugeruje, że cel jej istnienia „ (...) być może był taki sam jak utrzymywanie polskiej ambasady w Phenianie. To jedna z nielicznych placówek państw NATO, dzięki której Polska, a także jej sojusznicy mają możliwość obserwowania reżimu od wewnątrz” - czytamy w „Rz”.
Jak przekonuje minister Gróbarczyk, Polska chce w końcu zakończyć tę współpracę. – By spółka mogła zakończyć działalność, potrzebna jest zgoda Korei Północnej. Wystąpiliśmy do nich, że chcemy zakończyć wspólne działanie – skomentował w "Rz" Marek Gróbarczyk.
Jak wyjaśnia ministerstwo, rozwiązanie spółki wiązać się będzie z koniecznością wypowiedzenia porozumienia w trybie przewidzianym w ustawie z 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych, tj. m.in. po uzyskaniu zgody Rady Ministrów – podaje „Rz”.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych