dk
Porty w Szczecinie i Świnoujściu przeładowały w 2017 roku 25 mln 400 tys. ton towarów – poinformowały w środę władze Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. To rekordowy wynik, o ponad 5 proc. lepszy niż w 2016 r.
„To historyczny, rekordowy wynik, jakiego nie było jeszcze w portach w Szczecinie i w Świnoujściu” - powiedział we wtorek dziennikarzom prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Dariusz Słaboszewski. „Jesteśmy portem uniwersalnym. Większość grup towarowych zanotowało wzrost przeładunku” – dodał Słaboszewski.
Wzrosły przede wszystkim przeładunki rudy i paliw oraz tzw. drobnicy. W przypadku rudy wzrost wyniósł ponad 59 proc. To wynik zwiększonego zapotrzebowania na ten surowiec hut polskich, słowackich i czeskich. W 2017 r. przeładowano też blisko 3,4 mln ton paliw. To wzrost o prawie 47 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Przeładunki drobnicy na zakończenie 2017 roku osiągnęły poziom blisko 12,9 mln ton, co oznacza, że od 2016 r. wzrosły o ponad 4 proc.
Port zanotował też wzrost przeładunków kontenerów o 3 proc.
Grupy towarowe, w których zanotowano niższy wynik, to węgiel i zboże. Przeładunek węgla zmniejszył się o 27 proc., natomiast przeładunków zbóż było o blisko 29 proc. mniej.
„Liczyliśmy się z tym, że węgla w portach Szczecin i Świnoujście będzie trochę mniej. Nieprzyjemną niespodzianką był natomiast znaczący spadek przeładunków zboża. Na ten wynik ma wpływ sytuacja w rolnictwie, związana z ubiegłoroczną pogodą i niekorzystny sezon dla zbóż” – powiedział Słaboszewski.
Według prognoz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, wzrost ma się utrzymać w 2018 r. i osiągnąć 26 mln ton obsłużonych towarów.
Władze Zarządu Portów podkreśliły, że spółki portowe starają się pozyskać dodatkowe towary, przede wszystkim przez inwestycje w infrastrukturę portową. Plan inwestycyjny zakłada wydatkowanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu, w ramach obecnej perspektywy unijnej 2014-2020 kwoty prawie 1,5 mld złotych. Zarząd chce zmodernizować nabrzeża w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego. Parametry nabrzeży mają być dostosowane do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin, czyli do 12,5 m. Ponadto w gazoporcie ma powstać nowe stanowisko do redystrybucji LNG, a świnoujski port ma zyskać nabrzeża głębokowodne.
Jak podkreślają władze Zarządu Portów, także takie inwestycje, jak pogłębienie i modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m, rozbudowa trasy S3 oraz użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej mają zwiększyć konkurencyjność portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami: w Szczecinie i Świnoujściu.
W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.
Grecka żegluga i porty na ekologicznym kursie. Żegluga będzie płacić około 420 milionów euro rocznie
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości