PMK
Rozpoczął się dobry okres dla armatorów masowców. We wtorek wartość Bałtyckiego Indeksu Towarowego wyniosła 1155 pkt, aż o 117 pkt więcej niż na ostatniej sesji. Od ponad miesiąca BIT stale rośnie i niedawno w końcu przekroczył granicę 1000 pkt. Najwyższy poziom BIT w tym roku notowano 30 marca (1333).
Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).
Najwięcej wzrosły stawki frachtu masowców capesize, o 140 pkt. do 1,367pkt. Oznacza to, że armatorzy zarabiali 14 tys. dolarów dziennie w zeszłym tygodniu.
Indeks dla panamaxów za to wzrósł tylko o 56 pkt, do 1332 pkt, dając armatorom tych jednostek zarobki rzędy 11,310 tys. dolarów dziennie. Mniejsze jednostki zanotowały wzrosty: 20 pkt (do 832 pkt) w przypadku supramaxów i 10 pkt (do 509 pkt) w przypadku handysize.
Wartość Bałtyckiego Indeksu Towarowego jest wyższa niż w zeszłym roku. W tym roku zapotrzebowanie na przewozy masowców rośnie o 3 proc. w porównaniu do 1 proc. podaży. Powodem wzrostu popytu jest większe zapotrzebowanie na węgiel i żelazo w azjatyckich krajach: Wietnamie, Południowej Korei, Tajwanie i Chinach.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych