PMK
"Najgorsze już za nami" - twierdzą członkowie sektora transportu towarów masowych. Możliwe, że mają rację, ale na szybkie ożywienie też nie ma co liczyć.
Armatorzy masowców, których jednostki transportują głównie węgiel, rudy metali i zboża, najgorzej radzili sobie w ostatnich latach z kryzysem na rynku żeglugi. Wpływ na to miało załamanie w Chinach - największym światowym importerze tych towarów. Nie wszyscy wytrzymali presję. Upadło wielu armatorów, w tym koreański Hanjin.
W ostatnich tygodniach widać jednak oznaki poprawy, a wiele wskazuje na to, że światowy popyt również rośnie.
- Nikt nie twierdzi, że nadejdzie nagle bajkowy boom na rynku, ale najgorsze jest już za nami. Obecnie sytuacja jest dosyć stabilna - powiedział Mats Berglund, szef Pacific Basin.
W ciągu ostatniego miesiąca indeks BDI, śledzący zarobki armatorów masowców, wspiął się na najwyższy od dwoch lat poziom.
- W końcu widzimy światełko w tunelu. Czekaliśmy na ten moment od lat. Nadchodzi okres stabilnego popytu na dobra przemysłowe - powiedział John Wobensmith, prezes Genco Shipping.
Z kolei Ioannis Zafirakis, szef Diana Shipping, przewiduje, że rynek potrzebuje jeszcze od 8 do 12 miesięcy, by stawki powrócił do normalneg poziomu.
Powodem wcześniejszego załamania stawek była przede wszystkim słabnąca produkcja stali w Chinach, która przekładała się na mniejszy import żelaza i węgla do tego kraju. Państwo Środka odpowiada za prawie połowę produkcji stali na świecie i przez ostatni rok zanotowało w tym segmencie największy regres od ponad 20 lat.
Za ten stan odpowiadał nie tylko mniejszy transport żelaza drogą morską, ale też węgla – drugiego najczęściej przesyłanego masowcami surowca. Zapotrzebowanie na węgiel wzrośnie w tym roku tylko o 2 proc. W samych Chinach spadnie za to o 5,7 proc., do 159,7
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych