PMK
Armatorzy starych, małych jednostek prawdopodobnie niedługo znów zainteresują się złomowaniem swoich statków. Powodem nagły zwrot w stawkach czarteru.
Według danych Alphalinera obecnie na rynku znajduje się 131 kontenerowców o ładowności 500-5,1 tys. TEU bez pracy. To o 75 więcej niż w lutym tego roku. Ogółem na stan 23 lipca na rynku jest 142 kontenerowców bez pracy o łącznej ładowności 341,2 tys. TEU. To 1,6 proc. światowej floty tych jednostek.
Armatorzy kontenerowi kontynuują także przekładanie odbioru swoich nowych jednostek. Obawiają się, iż te jednostki wywierałyby dalszą presję na rynku kontenerowców, który w ubiegłym roku odnotował umiarkowaną poprawę.
W celu ograniczenia niekorzystnego wpływu wprowadzenia nowego tonażu na rynek, który już został nadmiernie napompowany, firmy żeglugowe zdecydowały się opóźnić niektóre z zaplanowanych dostaw na ten rok, przesuwając je na 2019 rok.
Chiński lider kontenerowy COSCO Shipping odłożył odbiór dziesięciu z 28 megakontenerowców, które miały w tym roku dołączyć do ich floty. Ponadto, tajwański Yang Ming odłożył dostawy trzech kontenerowców o ładowności 14 tys. TEU na 2019 rok – wynika z danych Alphaliner..
Pomimo tych opóźnień, na rynku w tym roku pojawią się kontenerowce o łącznej ładowności 1,5 mln TEU. Ponad połowa z tych dostaw będzie składać się z megakontenerowców o ładowności od 14 do 21 tys. TEU.
Ogromna część oczekiwanych dostaw, ponad 1,2 miliona TEU, ma dołączyć do globalnej floty w pierwszej połowie roku. Z drugiej strony, przewiduje się, że tylko 350 000 TEU zostanie w tym roku wysłane na złom, sporo mniej w porównaniu z 442,000 TEU zezłomowanymi w zeszłym roku.
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych