• <

Porty Antwerpia i Brugia na kursie dekarbonizacji. Innowacje przekształcone w konkurencyjność

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Porty Antwerpia i Brugia na kursie dekarbonizacji. Innowacje przekształcone w konkurencyjność

Partnerzy portalu

W połowie czerwca zarząd portów Antwerpia i Brugia podpisał Deklarację z Oslo. Deklaracja ta stanowi wspólne zobowiązanie kluczowych interesariuszy do rozwoju technologii wychwytywania, utylizacji i składowania dwutlenku węgla (CCUS), które są niezbędnymi działaniami w transformacji portowej społeczności wspierającej osiągnięcie zrównoważonej gospodarki.

Porty belgijskie wspierać będą firmy zainteresowane zrównoważonym rozwojem oraz organizowaniem produkcji i usług przyjaznych dla środowiska. Przedsięwzięcie ma silne wsparcie ze strony administracji, bowiem zaangażowały się w jego realizację rząd Belgii i administracje lokalne. W inicjatywę podjętą przez administrację obu portów włączyły się firmy: Air Liquide, Carmeuse, Fluxys, ENGIE, Lhoist, Equinor, INEOS, North Sea Port, TotalEnergies, Heidelberg Materials, ArcelorMittal, Holcim, ExxonMobil, BASF. 

Deklarację podpisał również  premier flamandzki Jan Jambon (Minister-president van Vlaanderen en minister van Buitenlandse Zaken, Cultuur, Digitalisering en Facilitair Management), minister Philippe Henry z Walonii (Vice-Président et Ministre du Climat, de l'Énergie, de la Mobilité et des Infrastructures chez Gouvernement wallon) oraz ministrowie federalni Tinne Van der Straeten (Minister van Energie & 3e plaats federale lijst Ecolo in Brussel) i Paul Van Tigchelt (Vice-eersteminister en minister van Justitie en Noordzee).

CO2 pod kontrolą


CCUS (advance Carbon Capture, Utilization and Storage) ma, zdaniem Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges,  kluczowe znaczenie dla dekarbonizacji belgijskiej gospodarki, zapewniając bezpieczne niskoemisyjne źródła energii, takie jak "niebieski" wodór, i umożliwiając niskoemisyjne dostawy energii nawet w okresach niskiego poziomu wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych. 

W Belgii podjęto już istotne rozwiązania polityczno-prawne, ustanawiając ramy regulacyjne dotyczące transportu CO2 oraz zainicjowano dwustronne umowy dotyczące transgranicznego składowania CO2 w ramach protokołu londyńskiego. 

Podkreśla się, że „Aby jednak przezwyciężyć bariery inwestycyjne i niepewność czasową w rozwoju infrastruktury, wszystkie zainteresowane strony muszą współpracować i działać szybko”.

Deklaracja z Oslo nakreśla jasne strategie sprostania wyzwaniom technicznym i finansowym związanym z CCUS. Nie jest to tylko deklaracja intencji, ale solidny plan działania określający 5 kluczowych działań. 

5 kluczowych działań 


Deklarację z Oslo w Belgii realizuje się konsekwentnie włączając w jej realizację strefy przemysłowe i porty. Jej realizacja przyjmuje następujące formy:

Utworzono Wewnątrzbelgijski Układ Przemysłowy, który zawiera kompleksowe plany kolejnych rządów federalnych i regionalnych. Zawierają on zestaw działań  zmierzających do poprawy konkurencyjności gospodarki belgijskiej. Istotnym obszarem planowanych działań jest zapewnienie stabilności przepisów  prawa oraz zmniejszenia złożoności legislacyjnej. 
W środowisku politycznym upowszechnił się „Nowy duch stanowienia prawa”, który sformułował takie  ramy regulacyjne, które pozwalają przemysłowi wybrać ścieżki dekarbonizacji, nie osłabiając jego konkurencyjności.

Uruchomiono „Mechanizmy ograniczania ryzyka”. Są to programy wsparcia mające na celu pomoc podmiotom na wczesnym etapie tworzenia łańcucha wartości CCUS.
Wzmocniono rolę tych składowych w systemach energetycznych, których celem jest zapewnienie dostępu do elastycznej, niskoemisyjnej energii w celu uzupełnienia energii odnawialnej.
Belgia stawia na współpracę regionalną między państwami położonymi  wokół Morza Północnego. W regionie ma miejsce od wielu lat koordynacja strukturalna i współpraca między krajami położonymi wokół Morza Północnego. Jest ona skoncentrowana na wykorzystaniu pełnego potencjału CCUS. W sposób naturalny w te inicjatywy włączone są porty morskie, które odgrywają istotną rolę w realizację regionalnej polityki zrównoważonego rozwoju. 

- W porcie Antwerpia-Brugia jesteśmy dumni z tego, że jesteśmy w czołówce pionierskich projektów, takich jak Antwerp@C i NextGen District – podkreśla dyrektor Jacques Vandermeiren i wyjaśnia na portalu społecznościowym: „Inicjatywy te ucieleśniają nasze zaangażowanie w rozwój technologii CCUS i praktyk gospodarki o obiegu zamkniętym. Aktywnie poszukujemy partnerów z CCU, którzy mogą dołączyć do nas w przekształcaniu wychwyconego dwutlenku węgla w wartościowe produkty, zamykaniu obiegu węgla i przyczynianiu się do gospodarki o obiegu zamkniętym”.

Antwerp@C zredukuje CO2 o 50%


Antwerp@C, to inicjatywa Air Liquide, BASF, Borealis, ExxonMobil, INEOS, TotalEnergys, Fluxys i portu w Antwerpii, która wspiera wysiłki przemysłu na rzecz redukcji emisji CO2 o 50% w porcie w Antwerpii do 2030 r. poprzez utworzenie wspólnej infrastruktury CO2. 

Siedem z 10 największych firm chemicznych na świecie ma swoje zakłady W Porcie w Antwerpii. Znaczących inwestycji dokonały tu światowe koncerny chemiczne BASF, TOTAL, Kuwait Petroleum, Lanxess i Evonik. Zarząd Portu Anwerpia Brugia podkreśla, że „z 40 km2, na których działają zakłady przemysłu chemicznego, w którym mieszczą się najwięksi światowi gracze, port w Antwerpii może słusznie nazywać się największym europejskim klastrem chemicznym”. 

Wraz z rozpoczęciem studiów inżynieryjnych projekt Antwerp@C osiągnął nowy etap w dążeniu do bardziej zrównoważonych i niskoemisyjnych operacji przeładunkowych i transportowych i przesyłowych na teranie portu w Antwerpii. Podkreśla się, że „Siedem wiodących przedsiębiorstw chemicznych i energetycznych pragnie wnieść znaczący wkład w realizację celów klimatycznych Belgii i UE”. 

Celem Antwerp@C jest magazynowanie i eksportowanie CO2 w celu sekwestracji w instalacjach morskich w nadchodzących latach i po rozsądnych kosztach. Prostszym językiem: „Sekwestracja dwutlenku węgla jest to proces wychwytywania i przechowywania gazu CO2 z atmosfery lub emisji przemysłowych, zanim trafi on do atmosfery”.  Przewiduje się również udostępnienie CO2 do potencjalnego ponownego wykorzystania w przyszłości. 

W ramach portowego klastra chemicznego i petrochemicznego w Antwerpii przedsiębiorstwa produkcyjne i magazynujące produkty chemiczne w zbiornikach są połączone ponad 100 różnymi rurociągami przeznaczonymi do transportu produktów chemicznych. Prawie 1000 kilometrów rurociągów transportuje około 90% produktów płynnych w porcie Antwerpia.
Antwerpia, to największy producent etylenu w Europie, jest podłączona do sieci ARG, która dostarcza cały etylen dla przemysłu chemicznego w Belgii, Niemczech i Holandii. Z Antwerpii prowadzi wiele rurociągów do Terneuzen, Rotterdamu, Feluy i obszaru Renu/Zagłębia Ruhry.

Zielony hotspot NextGen


Port w Antwerpii-Brugii wspiera przejście na gospodarkę neutralną dla klimatu poprzez utworzenia rejonu NextGen, hotspotu dla gospodarki o obiegu zamkniętym. W projekt zaangażowało się wielu światowych producentów wyrobów opartych na ropie i jej przetworach i innych surowcach strategicznych. Niedawno zadeklarowały swój udział  się m.in. Plug i Ekopak. Stały się one kolejnymi elementami nowego klastra przemysłowego zlokalizowanego w sercu portu w Antwerpii. Ekologiczna elektrownia wodorowa i innowacyjna elektrownia wodna w istotny sposób przyczyniają się do wzmocnienia sieci obiegu zamkniętego w porcie.

Podkreśla się, że „Stosunkowo krótkie odległości dostaw na terenie portu w Antwerpii w połączeniu z ogromną siecią rurociągów zapewniają szybki, bezpieczny i przyjazny dla środowiska transport”. 

Ekologiczny klaster przemysłowy NextGen powstaje w porcie w Antwerpii na 88-hektarowym terenie dawnego zakładu General Motors. Na tym terenie będą badane rozwiązania związane z produkcją i usługami wykonywanymi w obiegu zamkniętym. Prowadzone będą eksperymenty z energią odnawialną. Wymienione wcześniej  szeroko zakrojone działania w powiązaniu z włączaniem Antwerpii w sieć zielonych korytarzy mają na celu zwiększenie przewagi  konkurencyjnej portu w regionie Morza Północnego. 

Port w Antwerpii, to jeden z przykładów, gdzie zarząd portu przy wsparciu rządu i administracji lokalnych buduje przewagę konkurencyjną opartą produkcji i usługach o zerowej emisji substancji szkodliwych. Realizacja postulatów Zielonego Ładu wykonywana jest w portach na pełnych obrotach. Co ważna w programy zarządów portów włączają się firmy działające na terenach portowych. Tworząc klastry i huby zrównoważonej produkcji wzmacniają przewagę konkurencyjną portów morskich.

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.