W Porcie Hamburg zakończyło się pogłębianie toru wodnego na rzece Łaba.
Port Hamburg, będący największym niemieckim portem, może obecnie obsługiwać statki o zanurzeniu do 13,5 metra. W czasie największych przypływów ta wartość może wzrosnąć do nawet 15,4 metra.
W ramach prac tor wodny został pogłębiony o 1-1,9 metra w zależności od odcinka. Mogą teraz żeglować po nim statki klasy Megamax o długości do 400 metrów i szerokości 62,5 metra. Prace były przeprowadzane etapowo, dzięki czemu już w zeszłym roku Port Hamburg mógł korzystać z nowych możliwości. Jak podał Jens Meier, prezes portu, w 2021 roku 666 kontenerowców spośród 2377 taki statków, jakie odwiedziły port, miało zanurzenie przekraczające 13,8 metra. Z kolei 96 z nich nie mogłoby wpłynąć do portu przed zakończeniem modernizacji toru wodnego.
Poza pogłębieniem wykonana została także mijanka, z której skorzystać mogą jednostki, których szerokość nie przekracza 104 metrów. Sam tor wodny na odcinku obejmującym większość Łaby od jej ujścia do samego portu został poszerzony o 20 metrów do łącznie 320 metrów. Według dokumentacji mogą się tutaj mijać statki o szerokości maksymalnie 92 metrów.
Zakończenie prac oznacza, że na Łabę mogą wpływać kontenerowce przewożące o 1800 TEU więcej niż teraz.
Inwestycje objęły też terminale portowe. W terminalach kontenerowych portu pojawiły się cztery nowe suwnice pracujące autonomicznie. Wszystko z myślą o wzroście przeładunków kontenerów, który ma nastąpić w związku z ułatwieniami żeglugowymi na torze wodnym.
Fot. Depositphotos
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”