Port w Antwerpii odnotował wzrost z roku na rok w wolumenie obsługiwanych ładunków w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2021 roku, mimo że zakłócenia spowodowane COVID-19 i wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej obniżyły handel w innych krajach.
Kraje zaostrzyły wymagania dotyczące wjazdu w odpowiedzi na kolejne fale pandemii, co spowodowało, że porty uniemożliwiły marynarzom przesiadanie się z kolegami na pokładach statków przez wiele miesięcy. Brexit dodał ponadto biurokrację i dodatkowe kontrole ładunku.
Jednak Antwerpia, drugi co do wielkości port w Europie, odnotowała wzrost o 5,2% całkowitego wolumenu przeładowanych ładunków, o 140,2 mln ton w porównaniu z tym samym okresem do końca lipca ubiegłego roku. Dyrektor naczelny portu powiedział, że oparł się trendowi częściowo z powodu planowania wyprzedzającego przed Brexitem i planowanej fuzji z portem Zeebrugge, zaplanowanej na początek 2022 roku.
– To, co obserwujemy od pierwszego stycznia, to malejący rynek pod względem wolumenów w obu kierunkach, zwłaszcza z Wielkiej Brytanii do Europy – powiedział dyrektor generalny Jacques Vandermeiren. – Ale tak się nie dzieje w Antwerpii. Obserwujemy wzrost wolumenów, zwłaszcza pochodzących z Wielkiej Brytanii.
Wielka Brytania jest trzecim co do wielkości partnerem handlowym portu w Antwerpii z rocznymi przepływami ładunków wynoszącymi około 15 milionów ton. Około 50 procent tych wolumenów jest związanych z masą płynną, napędzaną przez przemysł chemiczny, głównie z Wielkiej Brytanii do portu, który jest największym klastrem petrochemicznym w Europie i drugim takim na świecie.
W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy tego roku port odnotował wzrost całkowitej przepustowości o 8 procent z Wielką Brytanią i 16,8 procent z Irlandią w porównaniu z tym samym okresem w 2020 roku. Przeładunki przez port konwencjonalnych towarów masowych, które obejmują towary przemysłowe, wzrosły o 42,7 procent w okresie w porównaniu z 2020 rokiem, do czego przyczynił się wzrost przerobu żelaza i stali, ponieważ wydatki na infrastrukturę zostały pobudzone przez pakiety stymulacyjne mające pomóc gospodarkom wyjść z pandemii.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej