• <

Port Rotterdam odczuwa wpływ koronawirusa na swoje przeładunki

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Rotterdam odczuwa wpływ koronawirusa na swoje przeładunki

Partnerzy portalu

Port Rotterdam odczuwa wpływ koronawirusa na swoje przeładunki - GospodarkaMorska.pl

Holenderski port w Rotterdamie, największy port morski w Europie, odnotował 9,1% spadek przeładunków w pierwszej połowie 2020 roku, głównie z powodu ekonomicznych skutków pandemii COVID-19.

Całkowite przeładunki w I półroczu 2020 roku wyniosły 218,9 mln ton wobec 240,9 mln ton w analogicznym okresie rok wcześniej.

Globalne blokady doprowadziły do ​​zmniejszenia produkcji, konsumpcji i handlu. W efekcie w porcie przeładunek wielu rodzajów towarów był mniejszy. Ponadto nadal odczuwalne są pewne zmiany strukturalne, w szczególności spadek wykorzystania węgla do celów energetycznych oraz spadek handlu olejem opałowym między Europą a Azją. Nastąpiło również niewielkie zmniejszenie przepustowości kontenerów. Z drugiej strony w I półroczu wzrosły przeładunki LNG i biomasy.

- Holenderska gospodarka i port w Rotterdamie są uzależnione od rozwoju światowego handlu. Negatywne skutki ekonomiczne pandemii COVID-19 są odczuwalne na całym świecie. Dlatego nie powinno dziwić, że wolumeny przeładunków w ciągu ostatnich sześciu miesięcy były znacznie niższe niż w tym samym okresie ubiegłego roku - skomentował Allard Castelein, dyrektor zarządzający portu w Rotterdamie.

Pomimo przeszkód związanych z COVID-19, port w Rotterdamie pozostawał w 100 procentach sprawny w pierwszych sześciu miesiącach tego roku.

Ładunki masowe

Przeładunek towarów masowych wyniósł 30,8 mln ton, o 19 proc. mniej niż w pierwszej połowie 2019 roku. Spadek ilości był widoczny przede wszystkim w przypadku rudy żelaza i złomu.

Niska cena gazu oznaczała, że ​​do produkcji energii zużyto więcej gazu, a mniej węgla. Dodatkowo sprzyjające warunki pogodowe spowodowały, że nastąpił wzrost dostępnej energii wiatrowej, zmniejszając konieczność przestawiania się na elektrownie węglowe.

Nastąpił gwałtowny wzrost biomasy o 109% ze względu na ciągły wzrost współspalania w elektrowniach.

Ładunki płynne

Przeładunek płynnych towarów masowych wyniósł 99,8 mln ton. To o ok. 10 mln ton mniej niż w pierwszej połowie 2019 roku, czyli o ponad 9 proc. Płynne towary masowe stanowią 46% przepustowości w Rotterdamie.

Wolumeny produktów naftowych gwałtownie spadły (-22 procent). W przypadku ropy spadł on tylko nieznacznie (-4 proc.), a przerób LNG nieznacznie wzrósł (+2,6 proc.ceny gazu, przez co zachęcające do wykorzystywania LNG z Morza Północnego i Oceanu Atlantyckiego do produkcji energii w Europie.

Kontenery i drobnica

Przeładunek kontenerów spadł tylko o 3,3% w porównaniu z 2019 roku, czyli o 7% licząc w TEU. To o 2,5 miliona ton mniej ładunku.

Firmy transportowe zrezygnowały nawet z 20 procent wszystkich swoich usług w maju i czerwcu. Spadek przepustowości był jednak mniej wyraźny z powodu zwiększonych rozmiarów zawinięć statków zawijających do Rotterdamu. Liczba pustych kontenerów była znacznie niższa niż w tym samym okresie ubiegłego roku, ponieważ spadł import kontenerów z Azji, podczas gdy eksport wzrósł.

W pierwszej połowie 2020 roku przeładunki drobnicy spadły o 11 procent. Przeładunek RoRo był o 12 procent niższy. Większość spadku miała miejsce na początku drugiego kwartału, kiedy blokada obowiązywała w większości krajów Europy Zachodniej. Wolumeny ponownie wzrosły pod koniec kwartału.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.