Jak rozwój morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku zmieniłby sytuację mniejszych portów? Możliwość wielu działań w tym zakresie widzi Zarząd Morskiego Portu w Kołobrzegu.
Prezes zarządu portu w Kołobrzegu uważa, że obsługa serwisowa offshore jest wielką szansą dla mniejszych polskich portów. Wybór lokalizacji portu pod obsługę morskich farm wiatrowych powinien przyczyniać się do rozpoczęcia realizacji inwestycji ma rzecz jego infrastruktury dostępowej i wewnątrz samego portu.
W wywiadzie dla miejskiego miesięcznika Ratuszowa 13 prezes podkreślił, że to niezbędne działania w celu zabezpieczenia realizacji tego rodzaju funkcji w porcie przez najbliższe nawet 25 lat.
- W przypadku Portu Kołobrzeg już dzisiaj dysponujemy miejscami postojowymi dla jednostek zajmujących się serwisem farm wiatrowych. Port posiada tereny, które mogą zostać przeznaczone na ten cel - powiedział gazecie Artur Lijewski, prezes zarządu Portu Kołobrzeg.
Przypomina również, że oczekiwania, jakie porty muszą spełnić co do infrastruktury dostępowej, by mogły być wykorzystywane na potrzeby morskiej energetyki wiatrowej to m.in. długość nabrzeża ok. 300 metrów o głębokości co najmniej 6,5 metra. Nośność nabrzeży w portach, gdzie obsługiwane będą największe elementy wiatrowe farm powinny wynosić 10-20 ton na m kw.
- Port Kołobrzeg już dzisiaj spełnia te minimalne wymagania, ale istotnym aspektem jest poprawa parametrów technicznych wejścia do portu, toru wodnego, a także obrotnicy - mówił Artur Lijewski.
O Porcie Kołobrzeg
Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg administruje nabrzeżami o łącznej długości 3 049 mb i terenami o łącznej powierzchni 18,84 ha. Stanowi to udział w wysokości 65 proc. wszystkich nabrzeży i 50 proc. terenów zlokalizowanych w Porcie Kołobrzeg. W porcie realizowanych jest kilka funkcji, w tym: rybacka, handlowa, jachtowa i pasażerska.
Na terenie Portu Rybackiego znajdują się ogólnodostępne parkingi dla samochodów osobowych i ciężarowych, place przeładunkowe i manewrowo - składowe, które mogą być wykorzystane w celu ustawienia hali magazynowych lub warsztatów. Infrastruktura portu obejmuje żuraw stacjonarny do podnoszenia jednostek pływających, oświetlenie energooszczędne, zasilanie wysokiej mocy z własnym źródłem energii oraz system monitoringu.
Obsługiwane są tu statki o długości do 100 metrów oraz zanurzeniu do 4,7 metra. Łączna powierzchnia terenów składowych tego obszaru wynosi ok. 50 tys. m kw., powierzchnia magazynów ok. 6 tys. mkw., powierzchnia biurowa ok. 2 tys. mkw., a pojemność dwóch elewatorów zbożowych ok. 6 tys. ton.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”