W 2023 roku w Porcie Kołobrzeg przeładowane zostało 277,8 tys. ton ładunków. To aż o 63% więcej niż w 2022 roku.
Jak podał Kamil Barwinek z Zarządu Portu Morskiego Kołobrzeg, w zeszłym roku w Kołobrzegu przeładowanych zostało 277,8 tys. ton ładunków, co oznacza pokaźny wzrost w stosunku do roku 2022, wynoszący 63%. Na ten wynik złożyły się przede wszystkim nowe ładunki, w tym głównie kukurydza z Ukrainy. Port Kołobrzeg, podobnie jak porty w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu, zostały przez polski rząd desygnowane to tranzytu zbóż z Ukrainy, która w dużej mierze nie mogła ich eksportować poprzez własne porty nad Morzem Czarnym. "Dzięki dobremu przygotowaniu Port Kołobrzeg mógł z marszu przystąpić do akcji pomocy Ukrainie, jednocześnie zwiększając dochody miasta" - informuje Kamil Barwinek.
Reprezentant ZMPK podał także, że począwszy od 2018 roku, kiedy to pośród 110 tys. ton przeładowanych w Kołobrzegu towarów największy wolumen stanowiły ładunki masowe, głównie kruszywo i drewno, nastąpiła stopniowa, ale wyraźna zmiana struktury towarowej. W 2022 do grupy ładunków dołączyła kukurydza, której przeładunki wyniosły aż 41% całości. W 2023 roku jej udział zwiększył się do 48%. Barwinek dodaje, że do dominujących wcześniej drewna i kruszywa dołączyły w większej mierze także pellet, zboża i nawozy, co sprawiło, że struktura ładunków jest bardziej zróżnicowana.
ZMPK podaje także, że na zwiększenie wolumenu przeładunkowego w 2023 roku wpłynęła także zmiana firmy świadczącej usługi manipulacyjno-przeładunkowe. "Wyposażona w odpowiedni, nowoczesny sprzęt, zapewnia sprawną obsługę statków" - czytamy w komunikacie. Nie bez znaczenia były także inwestycje infrastrukturalne. W 2021 uruchomiono w Kołobrzegu nową bocznicę kolejową, a w ciągu ostatnich pięciu lat zwiększyła się także wyraźnie powierzchnia magazynowa - urosła ona z 6 tys. m2 do 10,5 tys. m2, czyli o 75%.
Zarząd Morskiego Portu Kołobrzeg zakłada, że w najbliższych latach wolumen obsługiwanych ładunków będzie rósł. Mają w tym pomóc kolejne inwestycje, w tym pogłębienie toru wodnego, dzięki czemu do portu będą mogły wpływać większe jednostki.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”