• <
CSL_1100X200_jpg_2024

Port Kłajpeda dołącza do "zielonej" trasy żeglugowej

rk

17.09.2024 16:28 Źródło: Port Kłajpeda
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Kłajpeda dołącza do "zielonej" trasy żeglugowej

Partnerzy portalu

Fot. Port Kłajpeda

Port w Kłajpedzie zostaje włączony przez singapurską firmą X-Press Feeders do jej szlaku żeglugowego obsługiwanego przez kontenerowce napędzane zielonym metanolem. Na litewskie wody 16 września wpłynął pierwszy statek poruszający się tą trasą, Eco Umande. Ma to stanowić początek nowy ery w zrównoważonej żegludze.

Główny port Litwy dąży do stania się jednym z liderów w zakresie ochrony środowiska w rejonie Morza Bałtyckiego. Stąd niejako „wyróżnieniem” stało się jego włączenie do obsługiwaną przez firmę z Singapuru trasę, którą poruszają się statki napędzane ekologicznym metanolem. Wejście statku Eco Umande do Kłajpedy było tu szczególnym wydarzeniem, z udziałem przedstawicieli władz portu, firmy X-Press Feeders i innych podmiotów, czemu towarzyszył także występ muzyczny.

- Dziś port w Kłajpedzie świętuje ważny historyczny moment,  przybycie Eco Umande, pierwszego ekologicznego statku napędzanego metanolem, który będzie regularnie operował w porcie. Wydarzenie to nie tylko symbolizuje początek nowej ery zrównoważonej żeglugi w porcie w Kłajpedzie, ale także integruje Litwę z międzynarodową siecią ekologicznych szlaków żeglugowych. Jest to wielkie uznanie dla naszych wysiłków na rzecz osiągnięcia celów środowiskowych i dowód na to, że jesteśmy jednym z najbardziej zaawansowanych portów w Europie. Wraz z portami takimi jak Rotterdam i Antwerpia przyczyniamy się do rozwoju zrównoważonego przemysłu żeglugi morskiej - powiedział Algis Latakas, dyrektor generalny Zarządu Portu Kłajpeda.

- Jednym ze strategicznych kierunków naszej firmy jest zrównoważony rozwój, dlatego aktywnie inwestujemy w różne rozwiązania, które pomagają zmniejszyć emisję CO2. Pozyskujemy przyjazny dla środowiska sprzęt, optymalizujemy procesy obsługi ładunków i korzystamy z energooszczędnych rozwiązań, aby zminimalizować wpływ na środowisko i przyczynić się do bardziej zrównoważonej i ekologicznie odpowiedzialnej działalności portu. Cieszymy się, że w tym roku do naszego terminalu coraz częściej zawijają duże statki towarowe napędzane LNG, przeprowadzono już operacje bunkrowania LNG, a dziś witamy ekologiczny statek napędzany metanolem Eco Umande. Wszystko to dowodzi, że jako terminal towarowy jesteśmy odpowiedzialnie przygotowani do obsługi nie tylko zwykłych statków, ale także statków przyjaznych dla środowiska, które aktywnie przyczyniają się do ochrony środowiska - zaznaczył Vaidotas Šileika, dyrektor generalny terminalu kontenerowego w Kłajpedzie.

- W X-Press Feeders jesteśmy zaangażowani w rozwój zrównoważonych praktyk żeglugowych. Przybycie Eco Umande, naszego ekologicznego statku napędzanego metanolem, do portu w Kłajpedzie stanowi kamień milowy nie tylko dla naszej firmy, ale także dla całej branży żeglugowej. Inicjatywa ta jest zgodna z naszym zobowiązaniem do redukcji emisji dwutlenku węgla i wspierania przyjaznych dla środowiska operacji na globalnych szlakach żeglugowych. Współpracując z przyszłościowo myślącymi portami, takimi jak Kłajpeda, podejmujemy konkretne kroki w kierunku bardziej zrównoważonej branży żeglugowej w całej Europie - zaznaczył Francis Goh, dyrektor operacyjny X-Press Feeders.

Fot. Port Kłajpeda


W kwietniu tego roku X-Press Feeders i sześć europejskich portów, w tym Kłajpeda, podpisały protokół ustaleń zobowiązujący do przyspieszenia tworzenia ekologicznych korytarzy żeglugowych i szerszej dekarbonizacji sektora morskiego w Skandynawii i na Morzu Bałtyckim. Dzięki temu zaangażowane strony zgodziły się współpracować w celu dalszego rozwoju infrastruktury dostarczania i bunkrowania paliw alternatywnych, takich jak właśnie zielony metanol. Dodanie portu w Kłajpedzie do zielonego szlaku żeglugowego jest kontynuacją umowy o współpracy podpisanej między portem w Kłajpedzie a X-Press Feeders.

"Zielony korytarz żeglugowy" to regularny szlak transportu morskiego, który kładzie szczególny nacisk na zmniejszenie wpływu żeglugi na środowisko poprzez stosowanie przyjaznych dla środowiska paliw, takich jak metanol, wodór czy energia elektryczna. Do tego dochodzi wdrażanie infrastruktury i zaawansowanych technologii, które zmniejszają emisję gazów cieplarnianych, zanieczyszczenie powietrza, hałas i inne szkodliwe skutki dla środowiska.

Eco Umande (IMO: 9959541) to bowy kontenerowiec zbudowany w tym roku i pływający pod banderą Malty. Ma 148 metrów długości i 26 metrów szerokości. Jego pojemność nominalna wynosi 1260 TEU. Planowo ma zawijać do Portu Kłajpeda co dwa tygodnie, w ramach trasy Rotterdam-Antwerpia-Kłajpeda-Ryga-Rotterdam. Po dokonaniu przeładunku statek wyruszył do łotewskiego portu w Rydze, gdzie przybył 17 września.

Założona ponad 50 lat temu w Singapurze firma X-Press Feeders działa obecnie w Azji, Afryce, Ameryce Łacińskiej, Europie, a także na Bliskim Wschodzie i na Karaibach. Firma nie posiada, nie dzierżawi ani nie obsługuje żadnych kontenerów, skupiając się wyłącznie na świadczeniu usług transportowych dla operatorów kontenerowych. Obecnie X-Press Feeders obsługuje ponad 100 statków o pojemności od 700 do 7000 TEU. W ramach swojego zaangażowania w zrównoważony rozwój firma nabyła w ostatnim czasie 14 statków dwupaliwowych zdolnych do pracy na zielonym metanolu, z których trzy są obecnie eksploatowane, w tym Eco Umande. Pozostałe kontenerowce mają zostać dostarczone do 2026 roku.

Po Morzu Bałtyckim pływają napędzane metanolem statki także innych firm. Pierwszym z nich był kontenerowiec Laura Maersk, działający od października ub. r., który na początku swojej działalności zawinął do terminalu GCT należącego do Hutchison Ports w Porcie Gdynia. Aktualnie statek prowadzi regularną żeglugę na Bałtyku.

Partnerzy portalu

Wilhelmsen_390x150_2024
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.