Port Hamburg utrzymał stabilne wyniki w pierwszej połowie 2024 roku, przeładowując 3,8 miliona TEU. Mimo trudności gospodarczych i problemów na szlakach w regionie Morza Czerwonego, ruch kontenerowy w porcie pozostał praktycznie bez zmian (-0,3 procent) w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku. Zauważalny był również wzrost liczby zawinięć statków kontenerowych oraz rosnąca rola transportu kolejowego w obsłudze ruchu z zaplecza portowego.
Od stycznia do czerwca 2024 roku Port Hamburg obsłużył 3,4 miliona TEU pełnych kontenerów, co stanowi wzrost o 0,5 procent w porównaniu do poprzedniego roku. Obsługa tradycyjnych ładunków drobnicowych również wzrosła o 4,3 procent, osiągając 585 tysięcy ton. Ogółem przeładunek drobnicy pozostał na stałym poziomie 39,2 miliona ton.
Łączny wolumen ładunków morskich spadł o 3,9 procent w skali roku, osiągając 55,9 miliona ton.
Wśród dziesięciu największych partnerów handlowych portu wyróżnia się Malezja, która zanotowała wzrost o 14,7 procent, osiągając 88 tysięcy TEU i awansując na dziesiątą pozycję. Wymiana handlowa z USA wzrosła o 9 procent, osiągając 341 tysięcy TEU, co umocniło Stany Zjednoczone na drugim miejscu wśród partnerów Hamburga. Chiny utrzymały pozycję lidera, choć ich wolumen spadł o 2,2 procent do 1,1 miliona TEU. Z kolei Turcja odnotowała dynamiczny wzrost o 26,7 procent, awansując na dwunaste miejsce wśród partnerów handlowych portu.
Liczba zawinięć statków kontenerowych do Hamburga wzrosła o prawie 1 procent, głównie za sprawą mniejszych i średnich jednostek. Zawinięcia największych statków kontenerowych (powyżej 10 tysięcy TEU) jednak zmalały, co jest skutkiem kryzysu na Morzu Czerwonym. W wyniku działań rebeliantów Huti, armatorzy zdecydowali się na dłuższą trasę wokół Przylądka Dobrej Nadziei, co wydłużyło czas podróży nawet o 15 dni. Mimo tych trudności Hamburg zyskał nowe połączenia liniowe.
Przemiany związane z transformacją energetyczną wywierają coraz większy wpływ na przeładunki ładunków masowych, szczególnie węgla, którego wolumen spadł o 11,8 procent. Jak zauważył Axel Mattern, CEO Port of Hamburg Marketing, port aktywnie dostosowuje się do dekarbonizacji, przechodząc na bardziej ekologiczne źródła energii.
Hamburg wyróżnia się w Europie pod względem dostosowywania portu do zasilania statków energią z lądu. Nowe instalacje pozwalają na zasilanie nie tylko statków wycieczkowych, ale także kontenerowców i jednostek żeglugi śródlądowej, co sprzyja ograniczeniu emisji.
Kolej odgrywa coraz większą rolę w przewozach z zaplecza portowego. W pierwszej połowie 2024 roku udział kolei w obsłudze kontenerów wzrósł do 50,8 procent, co oznacza wzrost o 3,1 procent przy obsłudze 1,3 miliona TEU. W ujęciu tonażowym kolej zwiększyła swój udział o 1,2 procent, przewożąc 23,4 miliona ton ładunków.
Hamburg konsekwentnie inwestuje w rozwój zrównoważonego transportu, wzmacniając swoją pozycję wśród kluczowych portów Europy.
Rząd reaguje na oczekiwania polskich przewoźników. Będą zmiany w przepisach transportowych
W Sztokholmie otwarto pływający terminal autobusowy
Orlen z umową na dostawy 6 mln ton ropy naftowej od bp
Rosyjskie porty wysyłają mniej węgla i stali
Baltic Hub działa na rzecz społeczności lokalnej gdańskich Stogów
Ukraina wyeksportowała 44 mln ton zboża