Zarząd Morskiego Portu Gdynia podsumowuje mijający rok. Ten specyficzny czas, zdominowany przez epidemie koronawirusa i jej skutki, mimo wielu trudności, okazał się być dla gdyńskiego portu okresem rekordowych przeładunków, realizacji kluczowych inwestycji oraz podejmowania strategicznych decyzji. Był to też czas pomocy potrzebującym pod hasłem #dzielmysiędobrem.
Rekordowe przeładunki mimo pandemii
Mimo globalnego kryzysu spowodowanego pandemią koronawirusa Port Gdynia, jako nieliczny w Europie, zanotował wzrost przeładunków rok do roku i tym samym pobił ubiegłoroczny rekord. Przeładunki na poziomie ok 24,5 mln ton będą większe o około 2 procent (w 2019 Port Gdynia przeładował niecałe 24 mln ton). Największą dynamikę wzrostu odnotowano w przeładunkach zbóż - osiągnięto imponujący wynik na poziomie ok 5 mln ton.
Rok inwestycji
2020 rok to okres dynamicznego postępu w realizacjach kluczowych inwestycji na terenie Portu Gdynia. Budowa Publicznego Terminalu Promowego przebiega zgodnie z harmonogramem. Budowa infrastruktury kolejowej jest już zaawansowana w 30 procentach. Postępują prace związane z pogłębieniem toru wodnego, akwenów oraz przebudowy nabrzeży. Praca wre również na budowie nowych placów składowych. Łączna wartość tych inwestycji opiewa na kwotę 2,8 miliarda złotych.
Rok ważnych decyzji
2020 rok to również czas strategicznych decyzji, które zakładają rozwój portu dla następnych pokoleń. Do najważniejszych, z pewnością, można zaliczyć uzgodnienie z miastem Gdynia ostatecznego przebiegu Drogi Czerwonej, formalne uruchomienie procedury na wybór partnera prywatnego dla projektu „Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia” oraz decyzję rządu o emisji obligacji zerokuponowych na podwyższenie kapitału zakładowego Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. o kwotę ok. 670 mln zł. Pieniądze uzyskane z obligacji spółka przeznaczy na budowę falochronu dla Portu Zewnętrznego, który jest jednym z najważniejszych elementów budowy Portu Zewnętrznego.
#dzielmysiędobrem
Rok 2020 to również rok pomocy potrzebującym. Pod nazwa akcji #dzielmysiędobrem kryje się szereg działań Portu Gdynia związanych z bezpośrednią pomocą związaną ze skutkami pandemii koronawirusa, poprzez pomoc dla szpitali - zakup sprzętu np. respiratorów oraz pomoc osobom starszym i kombatantom.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej