Podczas tegorocznego seminarium „Transport i logistyka – wpływ wojny na Ukrainie, inflacja, zakłócenia w łańcuchach logistycznych”. Jak biznes radzi sobie w takich sytuacjach?” reprezentanci polskich firm, w tym Portu Gdynia, przedstawiali możliwości dla transportu i logistyki firm słowackich.
Wydarzenie zostało zorganizowane przez Ambasadę RP w Bratysławie we współpracy ze Stowarzyszeniem Logistyki i Spedycji Republiki Słowackiej, Stowarzyszeniem Przewoźników ČESMAD Słowacja oraz Regionalną Izbą Słowackiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Trnawie. Wspólnie zorganizowali seminarium celem dostarczenia praktycznych informacji słowackim eksporterom i importerom. Są to przedsiębiorstwa, dla których szybki i niezawodny transport do Wielkiej Brytanii, Skandynawii, Daleki Wschód, a także innych punktów na mapie świata jest kluczowy dla prawidłowego rozwoju gospodarki kraju. Tym bardziej, że jako państwo śródlądowe, tj. pozbawione dostępu do morza, Słowacja musi współpracować z państwami, które zapewniają odpowiednie możliwości dla transportu i logistyki, a także korzystanie z infrastruktury morskiej, jako niezbędnej w tym zakresie. Obecnie jedynym partnerem, który jako terytorialny sąsiad może zapewnić tę zdolność, jest Polska. Stąd tak ważna jest współpraca na niwie biznesowej.
Oprócz tego transport i logistyka borykają się z nowymi problemami, gdyż oprócz przeszkód narosłych w czasie pandemii COVID-19 wyzwanie stanowi wojna na Ukrainie, która jest także sąsiadem Słowacji. Do tego dochodzi gwałtowny wzrost inflacji i co za tym idzie wzrost cen energii, brak surowców energetycznych oraz utrudnienia w łańcuchach logistycznych. To wszystko tworzy silną presję na gospodarkę. Stąd przedsiębiorcy związani z branżą transportową i logistyczną nieustannie poszukują nowych rozwiązań.
Podczas konferencji prowadzono wiele
rozmów, szukając odpowiedzi na pytanie o rolę Polski i polskich
operatorów transportu kolejowego, drogowego i morskiego w tych trudnych
warunkach. Była to również okazja do wymienienia się doświadczeniami oraz rozwijania wzajemnych kontaktów. Jako że wydarzenie odbywa się cyklicznie od 2019 roku, bardzo możliwe, że będzie w tej formie kontynuowane także w kolejnych latach.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej