Globalny niedobór kontenerów, który spowodował ogromy wzrost stawek frachtowych, powoli się zmniejsza. Tak przynajmniej wynika z indeksu, który śledzi użycie tych stalowych skrzyń używanych do transportu 90% towarów na świecie.
Container Availability Index stworzony przez niemiecką firmę Container xChange powinien pozostać na poziomie 0,35 do 0,38 przez cały Chiński Nowy Rok, który rozpocznie się w połowie lutego. Odczyt 0,5 odzwierciedla zrównoważony rynek, a wszystko poniżej tego znaku wskazuje, że popyt przewyższa podaż. W grudniu CAI spadł aż do poziomu 0,06-0,13 w grudniu w zależności od wielkości śledzonego kontenera.
Brak równowagi zauważono głównie wokół Szanghaju, gdzie niedobory pod koniec ubiegłego roku były szczególnie dotkliwe, ponieważ chińskie fabryki wróciły do pełnej produkcji, a eksport do USA wzrósł. Obecnie jednak sytuacja wraca do normalnego poziomu - twierdzi Container xChange. Na przykład poziom indeksu dla Qingdao powrócił do zrównoważonej wartości 0,5.
Statki próbowały dostosować swoje kontenery do zapotrzebowania na trasach transpacyficznych, a „ze względu na agresywne repozycjonowanie pustych towarów z powrotem do Chin przez linie żeglugowe, Chiński Nowy Rok stanie się punktem zwrotnym w przypadku niedoboru sprzętu”. To święto trwa od 11 do 17 lutego.
W złagodzeniu kryzysu pomagają również chińscy producenci pojemników, którzy pracują pełną parą, aby produkować ich więcej.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”