Po prawie trzech latach przerwy w Oslo ponownie odbyły się targi Nor-Shipping – największe w Norwegii wydarzenie dla przemysłu morskiego i oceanicznego - i jedno z kilku wiodących na świecie. Podczas czterech dni targowych 4-7 kwietnia tegoroczne targi w Lillestrøm koło Oslo przyciągnęły w sumie 18 000 odwiedzających, a hale wystawowe i sale konferencyjne tętniły energią i rozmowami o nowych możliwościach biznesowych. Nie zabrakło też polskich firm.
Mocnym polskim akcentem była konferencja zorganizowana przez Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), Innovation Norway oraz Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH) reprezentowaną przez jej Zagraniczne Biuro Handlowe w Oslo. Wydarzenie skierowane było do wszystkich polskich i norweskich przedsiębiorstw zainteresowanych współpracą w sektorze błękitnych technologii i dynamicznie rozwijającego się sektora morskiej energetyki wiatrowej.
– Sektory te są szczególnie istotne ze względu na długą historię współpracy pomiędzy przedsiębiorcami polskimi i norweskimi, jak i nowe możliwości otwierające się w związku z planowanymi projektami budowy farm wiatrowych na Bałtyku czy wykorzystania wodoru jako paliwa dla jednostek pływających w Norwegii – mówi Martalena Eriksen, kierownik biura PAIH w Oslo. – Aby sprostać wyzwaniom związanym z osiągnięciem neutralności klimatycznej, kluczowa jest współpraca zarówno na poziomie biznesu, jak i instytucji.
Duży potencjał na współpracę
Wnioski z dyskusji panelowych podczas konferencji „Polish-Norwegian Marine and Maritime Dialogue Seminar and business-mixer at the Nor-Shipping 2022” wskazują jednoznacznie na duże zainteresowanie dalszą współpracą zarówno po stronie polskiej, jak i norweskiej. Potwierdzają to wypowiedzi przedstawicieli norweskich instytucji, takich jak Innovation Norway czy NORWEP, które ściśle monitorują polski rynek pod kątem potencjału inwestycyjnego i pozyskiwania kooperantów. Także strona polska wykazuje pełną gotowość do dalszej współpracy z Norwegią.
– Już dzisiaj dostrzegany jest na rynku istotny niedobór jednostek typu jack-up potrzebnych do instalacji farm wiatrowych na Bałtyku. Dlatego przewiduje się, że ich koszt zatrudnienia osiągnie niebotyczną kwotę nawet jednego miliona dolarów dziennie, co przy pełnym rocznym obłożeniu przełoży się na ok. 400 mln USD, czyli wartość jeden nowej jednostki – uświadamia Jerzy Czuczman, prezes Polskiego Forum Technologii Morskich i jeden z panelistów.
– Polska jest numerem 1 w Europie w produkcji WFIV (Wind Farm Instalation Vesssels), ponieważ do tej pory jako jedyni dostarczyliśmy z sukcesem już kilka takich jednostek. W mojej opinii jest to ogromne pole do współpracy z Norwegią, posiadającą zasoby finansowe i charakteryzującą się odwagą w podejmowaniu ciekawych wyzwań. Takim wyzwaniem jest niewątpliwie morska energetyka wiatrowa. Sektor stoczniowym i technologii morskich liczą na szeroką współpracę z naszymi norweskimi partnerami – deklaruje.
Potwierdzeniem tego zainteresowania była też delegacja polskich firm na stoiska norweskich wystawców – pierwsza po pandemii okazja do bezpośredniego kontaktu z potencjalnymi kontrahentami.
– W Norwegii, polskie stocznie, biura projektowe, podwykonawcy i usługodawcy związani z sektorem morskim mają wyrobioną już renomę – mówi Joanna Irzabek, Business Development Manager w PAIH Oslo. – Pomimo, że wiele projektów w Norwegii jest w tej chwili w zawieszeniu, między innymi z powodu cen surowca, polskie firmy bardzo aktywnie poszukują nowych kontrahentów. Jedną z naszych niewątpliwych przewag konkurencyjnych jest kapitał zaufania zbudowany u Norwegów podczas lat współpracy w sektorze, co było widać podczas rozmów z norweskimi firmami, które kooperują z polskimi podmiotami i są otwarte na rozwijanie tej współpracy.
Biuro PAIH w Oslo pozostaje otwarte na dalsze wspólne działania w sektorze morskim i już teraz zaprasza wszystkie zainteresowane firmy do kontaktu podczas kolejnej edycji targów palowanej rok na 2023.
Lista firm biorących udział w polsko-norweskim wydarzeniu bilateralnym „Polish-Norwegian Marine and Maritime Dialogue Seminar and business-mixer” podczas targów Nor-Shipping 2022:
Aluship Technology
AMEK OFFSHORE
Baltic Lawyers law & maritime law solutions
Big & Business
Bota Technik Sp. z o.o. Sp. komandytowa
Bota Technik Sp. z o.o. Sp. Komandytowa
Clean Sea Solutions AS
CP YACHT SP.Z.O.O
CRIST S.A.
Deltamarin
Deltamarin Sp. z o.o.
Energop
Energop
Energop
EZAL
KOBELCO WELDING OF EUROPE
MEWO
Navi Engines Sp. z o.o.
NELTON
Ocean Sense
Odfjell SE
Remontowa Shiprepair Yard
Servi AS
SUBNEA
Unimor Marine
Westcon Design Poland Sp. z o.o.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024