Współpraca międzynarodowa i innowacyjne rozwiązania w dziedzinie logistyki zyskują na znaczeniu w obliczu globalnych wyzwań i trudności związanych z transportem. Od czerwca 2023 br. Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w Gdyni nawiązał strategiczną współpracę z firmami logistycznymi Fortis Logistics Group sp. z o.o. i Multimodal Solutions & Services sp. z o.o., w celu uruchomienia nowego kanału przewozów intermodalnych na rzecz ładunków pochodzących z Ukrainy.
Dlaczego to tak istotne? Z uwagi na trwającą blokadę rosyjską ukraińskich portów na Morzu Czarnym, eksport towarów z Ukrainy, głównie produktów rolnych, stał się priorytetem dla wielu operatorów działających w obszarze transportu zarówno intermodalnego, jak i morskiego. W odpowiedzi na tę sytuację BCT, we współpracy z partnerami lądowymi i morskimi, uruchomił bezpośrednie połączenie intermodalne, którego celem jest umożliwienie eksportu produktów wyprodukowanych na Ukrainie.
Aktualnie BCT przyjmuje pociągi ze skonteneryzowanymi ładunkami, głównie kukurydzy, zboża i śruty. Fortis Logistics, jako operator pełnowymiarowych składów torowych, od dłuższego czasu skutecznie obsługuje ładunki ukraińskie w tranzycie przez Polskę, choć wcześniej głównie w relacji kołowej.
W ramach tego rozwiązania, wahadłowe pociągi o długości 600 metrów kursują na trasie Sławków Południowy - Gdynia BCT. Składają się one z 22 wagonów osiemdziesięciostopowych typu SGGRS, na których mieści się aż 44 kontenerów 40-stopowych. Serwis rozpoczął swoją działalność z trzema połączeniami kolejowymi w tygodniu, a obecnie oferuje już codzienne połączenia z sześcioma wahadłami tygodniowo.
Ukraińskie produkty rolne docierają do Sławkowa szerokim torem wagonami masowymi, gdzie są przeładowywane do kontenerów i kierowane do Gdyni, skąd trafiają na statki morskie. Co istotne, terminal wraz z partnerami pracuje nad udrożnieniem przewozów importowych na Ukrainę, korzystając już z istniejących połączeń wahadłowych. Multimodal Solutions & Services zajmuje się obsługą, koordynacją i optymalizacją importowo-eksportową wspomnianych składów.
Wraz z rosnącym znaczeniem transportu intermodalnego, ta współpraca stanowi ważny krok w kierunku bardziej zintegrowanego i efektywnego systemu przewozów, co może przyczynić się do stabilności i rozwoju branży morskiej oraz całego sektora logistycznego.
Uruchomione połączenie stanowi wydajne rozwiązanie dla eksportu ukraińskich towarów. BCT w Gdyni ugruntowuje swoją pozycję strategicznego punktu przeładunkowego, umożliwiającego bezpieczny transport skonteneryzowanych ładunków z Ukrainy na statki morskie. Inicjatywa ta ma również na celu wspieranie ukraińskiej gospodarki w obliczu trwającego konfliktu zbrojnego.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej