Jak prowadzić prace przy morskich turbinach wiatrowych w niekorzystnych warunkach pogodowych? Naukowcy twierdzą, że połączenie inteligentnego oprogramowania z konserwacją wykonywaną przez roboty może wydłużyć czas pracy statków obsługujących farmy wiatrowe o 35 proc.
Morskie turbiny wiatrowe działają wydajniej niż te na lądzie, ale wzburzone morze może utrudniać ich konserwację. W takich warunkach załogi nie mogą bezpiecznie przenieść się ze statku pomocniczego na platformę turbinową ani pomostem, ani z powietrza. Jednak zła pogoda nie jest czynnikiem ograniczającym, gdy konserwację przeprowadza się przy użyciu robotów, a takie właśnie rozwiązanie promuje finansowany ze środków UE projekt ATLANTIS.
Aby obniżyć koszty energii, w ramach projektu badane jest wykorzystanie robotyki jako sposobu przeprowadzania zdalnych kontroli i konserwacji morskich ferm wiatrowych. Bada się również sposoby optymalizacji czasu pracy statków obsługujących farmy wiatrowe. Analiza teoretyczna przeprowadzona przez globalnego lidera technologicznego i partnera projektu ATLANTIS, firmę ABB, wykazała, że połączenie morskiego systemu doradczego ABB Ability™ Marine Advisory System – OCTOPUS z prowadzeniem prac konserwacyjnych przez roboty może wydłużyć czas pracy statków obsługujących farmy wiatrowe o ponad jedną trzecią.
Badanie prowadzone przez ABB koncentrowało się na wielkoskalowej morskiej farmie testowej ATLANTIS na Oceanie Atlantyckim, u wybrzeży Viana do Castelo w Portugalii. Korzystając z danych z tej farmy, ustalono, w jakim stopniu wykorzystanie na statkach robotyki zamiast załóg ludzkich do konserwacji turbin wiatrowych może pomóc w wydłużeniu godzin pracy.
– Dokładne porady zapobiegają kosztownym odwołaniom pracy w ostatniej chwili z powodu trudnych, ale akceptowalnych warunków pogodowych. Jednocześnie pozwalają jasno wskazać sytuacje, w których statki pozostają bezczynne w porcie, podczas gdy powinny pracować przy konserwacji farmy – powiedział Antto Shemeikka z ABB Marine & Ports w komunikacie prasowym opublikowanym w witrynie internetowej „Hellenic Shipping News Worldwide”.
– Precyzja planowania oznacza również, że system OCTOPUS pomaga zmniejszyć niepotrzebne koszty paliwa – podsumował Shemeikka.
Korzyści z zastosowania robotyki w liczbach
Oprogramowanie
OCTOPUS umożliwia planowanie operacji z wykorzystaniem limitów
bezpieczeństwa na podstawie wielkości fal, a także z uwzględnieniem
akceptowalnych reakcji statku. Zgodnie z obliczeniami opartymi na
testowych danych z farmy średnio w 34 proc. przypadków wysokość fali
jest niższa od wartości granicznej. I choć dopuszczalne wysokości fal
wynoszą 1,5 m podczas przenoszenia personelu ze statków pomocniczych na
platformy turbin wiatrowych, badanie wykazało, że rozwiązania
konserwacyjne oparte na robotyce mogą poprawić margines bezpieczeństwa i
zwiększyć operacyjne wysokości fal do 2 m. Pomogłoby to statkom działać
bezpiecznie przez 46 proc. czasu, zwiększając potencjalnie czas pracy o
35 proc.
– Dla właścicieli statków obsługujących farmy wiatrowe i
osób czarterujących te statki możliwości, jakie w zakresie zwiększenia
czasu pracy stwarza technologia inteligentnego wspomagania decyzji, są
naprawdę ekscytujące – stwierdził starszy badacz, dr Andry Maykol Pinto z
Instytutu Inżynierii Systemów i Informatyki, Technologii i Nauki w
Portugalii, który koordynuje projekt ATLANTIS.
– Jesteśmy głęboko
przekonani, że w przyszłości, dzięki inteligentnym systemom wspomagania
decyzji, takim jak nasz pakiet produktów OCTOPUS zwiększający wydajność
bez żadnych kompromisów w zakresie bezpieczeństwa, rozwiązania zdalne
będą odgrywać większą rolę w prowadzeniu prac z wykorzystaniem statków – dodał naukowiec.
Projekt ATLANTIS (The Atlantic Testing Platform for Maritime
Robotics: New Frontiers for Inspection and Maintenance of Offshore
Energy Infrastructures) ma na celu przyspieszenie wdrażania rozwiązań
opartych na robotyce poprzez pokazanie, w jaki sposób może ona poprawić
bezpieczeństwo i wydajność działania i czynności konserwacyjnych.
Trzyletni projekt ma się zakończyć w grudniu 2022 roku.
Bruksela zatwierdza pomoc publiczną dla projektów MFW Bałtyk 2 i 3
Vestas ze stratą operacyjną, chociaż popyt na turbiny wciąż rośnie
Eastern Green Link 2 zatwierdzony. Rozpoczyna się budowa największego, podwodnego projektu energetycznego w Wielkiej Brytanii
Największa na świecie pływająca platforma wiatrowa wyrusza w morze
PGE Baltica zaprasza na sierpniowe atrakcje w Ustce
Media: znaleziono obfite zasoby gazu ziemnego na Morzu Południowochińskim