Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście podpisał dziś przedwstępną umowę na budowę głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Partnerami umowy są Belgijska firma Deme Concessions i katarski Qterminal. Do zawarcia umowy doszło na jednym z nabrzeży w szczecińskim porcie.
Inwestycja ta jest, zdaniem wiceministra Marka Gróbarczyka strategiczna dla Polski. Głębokowodny terminal kontenerowy sprawi, że w Świnoujściu będą rozładowywane największe kontenerowce przepływające przez Bałtyk.
- Jest to inwestycja, która zapewni impuls rozwojowy nie tylko dla Świnoujścia i Pomorza Zachodniego, ale dla całej krajowej gospodarki – podkreśla Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.
Budowa toru podejściowego i infrastruktury dostępowej to wieloletni program, który jest finansowany z budżetu państwa i różnych źródeł na kwotę 10 miliardów złotych. Belgowie i Katarczycy nie tylko wybudują terminal, ale także będą jego operatorami po zakończeniu budowy.
— Powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku. Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo-Wschodniej — powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Terminal ma powstać na wschód od gazoportu. Do portu będą mogły zawijać jednocześnie kontenerowce o długości do 400 metrów i kilka mniejszych. Według szacunków terminal ma przeładowywać ok. 1,5 miliona TEU rocznie. Byłby to obecnie drugi co do wielkości terminal kontenerowy w Polsce po gdańskim DCT. Terminal Głębokowodny w Świnoujściu ma być gotowy na przełomie 2025 i 2026 roku.
DEME jest wiodącym wykonawcą w dziedzinie energetyki morskiej, rekultywacji środowiska, pogłębiania i infrastruktury morskiej. DEME angażuje się również w działalność koncesyjną w zakresie morskiej energetyki wiatrowej, infrastruktury morskiej, zielonego wodoru i wydobycia surowców mineralnych. Firma opiera się na ponad 145-letnim doświadczeniu i jest liderem w dziedzinie innowacji i nowych technologii. Wizją DEME jest praca na rzecz zrównoważonej przyszłości poprzez oferowanie rozwiązań dla globalnych wyzwań: podnoszenia się poziomu mórz, rosnącej populacji, redukcji emisji, zanieczyszczonych rzek i gleb oraz niedoboru zasobów mineralnych. DEME bazuje na około 5 000 wysoko wykwalifikowanych specjalistów i obsługuje jedną z największych i najbardziej zaawansowanych technologicznie flot na świecie.
DEME Concessions, spółka w 100% powiązana z grupą DEME, jest podmiotem inwestycyjnym i projektowym Grupy DEME i rozwija projekty w zakresie infrastruktury i działalności związanej z morskimi źródłami odnawialnymi.
QTerminals jest wiodącym międzynarodowym operatorem portów i terminali, który świadczy usługi przeładunkowe dla kontenerów, ładunków masowych, ładunków drobnicowych, RORO, żywych zwierząt, a także usług zaopatrzenia offshore i statków wycieczkowych. Uzupełniając flagowy port Hamad w Katarze, QTerminals prowadzi operacje portowe w Turcji i na Ukrainie.
Koncentrując się na zatrudnianiu i zatrzymywaniu najzdolniejszych talentów, długoterminowa wizja QTerminals na arenie międzynarodowej zawiera dążenie do pozycji najbardziej niezawodnego operatora terminali i czynnik umożliwiający wzrost gospodarczy.
W #Świnoujście powstanie głębokowodny #terminal kontenerowy. Dziś podpisano umowę z Zarządem Portów #Szczecin i Świnoujście #transportmorskihttps://t.co/mOC42izrPJ pic.twitter.com/TDPIvhBaiP
— Intermodalnews.pl (@IntermodalnewsP) July 10, 2023
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”